A jövedéki és egyéb adóval sújtott termékkör összes adótartama így a tizenkétszeresét is meghaladó mértékű egy átlagos üdítőhöz viszonyítva - áll a szövetség közleményében. A sörgyártók erőteljes önszabályozásának részeként hirdetéseikben, a fogyasztás ellenőrzésében mindent megtesznek annak érdekében, hogy az ízesített sörök is csak a 18 éven felüliek számára legyenek elérhetőek. A korhatár feletti fogyasztónak pedig egy alacsony alkoholtartalmú italként áll rendelkezésre, követve a mértékletes fogyasztás elveit.
A Sörszövetség megértéssel és támogatással figyeli a 2011. és 2012. évi költségvetés (várható) helyzetét, ugyanakkor az adónemek állandó, folyamatos változása a működést bizonytalanná, tervezhetetlenné teszi - hívja fel a figyelmet az érdekképviselet.
A szövetség szerint az ízesített sörökre újabb adó kivetése versenytorzító, aránytalan, és nem tükrözi az egészségügyi szempontokat.
Ezeket a következőkkel indokolják:
- Az alkoholos üdítő mellett az ízesített sör az egyetlen termékkategória a javaslatban, amelyre vonatkozóan már egy másik adót is - a jövedéki adót - meg kell fizetni, tehát a kategória már adózik, így tekintettel arra is, hogy a jövedéki adót az ízesített sör alkoholtartalmára figyelemmel kell megfizetni, nehezen lehet az újabb adóztatás egyik indoka az, hogy az ízesített sörök az alkoholfogyasztásra szoktatják a fiatalokat.
- Ha az összes vonatkozó adónemet (jövedéki adó, népegészségügyi termékadó, áfa) a szénsavas üdítők literjére illetve az ízesített sörök literjére vetítjük 7-szeres értéket kapunk. Ez a mérték semmilyen szempontból nem tekinthető arányosnak, miszerint az ízesített sörökre mért adó, hétszerese az üdítőitalok adómértékéhez képest.
- A cukortartalom az üdítőital esetében 8 gr/100 ml, míg az ízesített sör csak 5 grammot tartalmaz ugyanezen mennyiséget tekintve.
- A sör és az ízesített sör a legalacsonyabb alkoholtartalmú ital. Így annak, aki alkoholos terméket kíván mértékletesen fogyasztani, ez a legoptimálisabb (sic!) megoldás. Így inkább támogatni kellene ezt a kategóriát, mint nehezebb helyzetbe
hozni az alkoholos italok között az adó mértékének megemelésével. - A sörgyártók a hirdetések, valamint a fogyasztás ellenőrzése és felügyelete formájában is kiemelt figyelmet fordítanak arra, hogy a 18 éven aluliak ne fogyasszanak alkoholt, így a fiatalok érintettsége, mint adózási indok, a jövedéki adóval kapcsolatos, az 1. pontban említett érv mellett éppen a sörgyártók körültekintő működése miatt nem állja meg a helyét.
A képhez hozzá tartozik, hogy bár az ízesített sörök teljes sörpiaci részaránya még alacsony, jelentős nyereséget hoznak a gyártóknak, így érthető, ha a szövetség ellenzi a kategória adóztatását.