A hétfőn megszavazott adótörvények véglegesnek még semmiképp nem tekinthetők, ám több ponton már kijelenthető, milyen változásokra érdemes készülni. A kormány adóelképzeléseinek sarokpontjai mellett − mint a szuperbruttó, az adójóváírás, a tb-járulékok átnevezése − több menet közben kialakult, benyújtott javaslat sorsa is eldőlt.
Az autósokat jövőre pozitív és negatív változások egyaránt érik majd − az áfa általános kulcsának emelését ide nem számítva, ám ez nem autóspecifikus. Csökken a regisztrációs adó, a gépjármű-átírási illeték viszont emelkedik, de legalább tekintettel lesz a jármű korára. Külföldi rendszámmal csak egy napig lehet furikázni.
Kapcsolódó
A gépjármű átírásának illetékét már a kormány által benyújtott verzió is tartalmazta, ezen egy kicsit faragott Rogán Antal támogatott módosítója. Ezek szerint a hengerűrtartalom helyett az autó teljesítménye lesz a mérvadó, emellett pedig három kategória is lesz a három évnél fiatalabb, a három−nyolc éves és a nyolc évnél régebbi autókra. Lapunk számítása szerint egy 1,6 literes, hatéves, 80 kilowatt (109 lóerő) teljesítményű autó átírása után eddig 28,8 ezer forint illetéket kellett fizetni − köbcentinként 18 forintot −, jövőre viszont 44 ezret. Ha az autó három évnél fiatalabb lenne, 52 ezer, ha nyolc évnél régebbi, akkor 36 ezer forint lenne az átírás illetéke.
A regisztrációs adón viszont sokat lehet majd spórolni. Esetenként akár a mostani adó ötöde is lehet az új, vagyis mindenképp érdemes pár hónapig még a régi autóval − vagy villamossal − járni. A szintén Rogán Antalhoz köthető módosító indoklása szerint a cél a járművásárlás élénkítése. A legkisebb teljesítményű, legkorszerűbb új autónál mindössze 45 ezer forint lesz az adó 250 ezer forint helyett, ami összességében fel sem tűnik a bruttó vételárban − egy extra tartozék beszerelése is beleférhet pluszban.
A legkorszerűbb motorral rendelkező, de legnagyobb teljesítményű kategóriába tartozó − 2,5 literesnél nagyobb − autó adója kétmillió helyett 400 ezer forint lesz. A legnagyobb tétel több millió forinttal csökken: a legrosszabb besorolású benzinzabálók adója nyolcmillió helyett 4,8 millió forint lesz. Az elektromos hajtású autók után nem kell adót fizetni, a hibrideké pedig 76 ezer forint lesz − ez a harmadik legkisebb tétel.
A közlekedési törvényt is módosítják a külföldi rendszámok visszaszorítására
Jelentősen szigorodik a külföldi rendszámú autók magyarországi használata. A közúti közlekedésről szóló törvény ugyanis úgy módosul, hogy ilyen autót Magyarországon élő magánszemély csak egy napig használhat − vagyis lényegében arra van ideje, hogy elguruljon és lecserélje a rendszámot. Ha az autó nem az övé, hanem például egy cégtől bérli azt vagy egy céges autóról van szó, a magánszemélynek rendelkeznie kell az üzemben tartó írásos hozzájárulásával az autó használatához.
Ez persze a gyakorlatban egy perc alatt legyártható, de azt is érdemes figyelembe venni, hogy a bemutatott dokumentum alapján elég gyorsan indítható akár adóhatósági ellenőrzés is. A szlovák (és egyéb) rendszámmal trükközők így kellemetlen helyzetbe kerülhetnek. Ráadásul jövőre már a regisztrációs adón sem lehet majd annyit nyerni, hogy mindenképp megérje külföldi rendszámmal járatni az autót.
Környezetvédelmi besorolás | |||||
Hengerűrtartalom, liter | 11-nél jobb | 9−11 | 6−8 | 4 | 4-nél rosszabb |
Benzines 1,1-ig, dízel 1,3-ig | 45 | 180 | 270 | 360 | 540 |
Benzines 1,1−1,4, dízel 1,3−1,5 | 65 | 260 | 390 | 520 | 780 |
Benzines 1,4−1,6, dízel 1,5−1,7 | 85 | 340 | 510 | 680 | 1020 |
Benzines 1,6−1,8, dízel 1,7−2,0 | 135 | 540 | 810 | 1080 | 1620 |
Benzines 1,8−2,0, dízel 2,0−2,5 | 185 | 740 | 1110 | 1480 | 2200 |
Benzines 2,0−2,5, dízel 2,5−3,0 | 265 | 1060 | 1590 | 2120 | 3180 |
Benzines 2,5 felett, dízel 3,0 felett | 400 | 1600 | 2400 | 3200 | 4800 |
Elektromos | 0 | ||||
Hibrid és egyéb | 76 | ||||
Forrás: törvénytervezet |