A felmérésben a bizottság arra kíváncsi, torzítják-e egyes csökkentett áfakulcsok az egységes piac működését, valamint, hogy nem tartoznak-e jelenleg olyan termékek vagy szolgáltatások kedvezményes áfakörbe, amelyek fogyasztását az unió csökkenteni igyekszik. Emellett a brüsszeli testület célja az, hogy a hasonló termékeket és szolgáltatásokat azonos mértékű forgalmi adó terhelje, valamint, hogy lépést tartson a technológiai fejlődéssel.
Az Európai Bizottság a forgalmi adóval kapcsolatos előírások átfogó átalakítását tervezi, hogy a forgalmi adók rendszere egyszerűbb és hatékonyabb legyen, ezért kezdeményezte a hétfőtől 12 héten át tartó konzultációt, amely január 3-án ér véget - tudatja közleményében a testület.
"Ideje górcső alá venni a kedvezményes áfakulcsokat. A tagállamoknak új forrásokra van szükségük, a vállalkozásoknak pedig egyszerűbb adórendszerre. A kérdés az, hogy egyes kedvezményes áfakulcsok elérik kitűzött céljukat, vagy több kárunk származik belőlük, mint hasznunk" - idézi a közlemény Algirdas Semetát, a bizottság adóügyekért felelős tagját.
Időszerű felülvizsgálat
A közlemény rámutat, jó pár év eltelt azóta, hogy a kedvezményes áfakulccsal terhelhető termékek és szolgáltatások listáját a tagállamok összeállították. Az Európai Bizottság emiatt is időszerűnek tartja a felülvizsgálatot.
A jelenlegi szabályozás értelmében a tagállamok egy legalább 15 százalékos általános áfakulcsot alkalmazhatnak, mellette pedig legfeljebb kettő, 5 százaléknál nem alacsonyabb, kedvezményes áfakulcsot szabhatnak ki, kizárólag termékek és szolgáltatások szigorúan meghatározott körére.
Emellett viszont számos tagállam kiharcolta magának a csatlakozási tárgyalások folyamán vagy a tanácsban, hogy bizonyos termékekre ennél is alacsonyabb, esetenként nulla százalékos forgalmi adót vethessen ki. A bizottság meglátása szerint a számos kedvezményes kulcs alkalmazása miatt a tagállamok bevételtől esnek el. A bizottság rámutat, hogy a kedvezményes adókulcsok számának csökkentésével a tagállamok többletbevételhez juthatnának az általános áfakulcs emelése nélkül. Mi több, a bizottság olyan tanulmányokra hivatkozik, amelyek eredménye szerint az általános áfakulcsot akár 7,5 százalékponttal is lehetne csökkenteni bevételkiesés nélkül abban az esetben, ha az összes kedvezményes adókulcsot eltörölnék.
A bizottság úgy látja, hogy a tagállamonként alkalmazott megannyi adókulcs bonyolultsága megnehezíti az uniós vállalkozások életét, mert az eredetileg tervezett, viszonylag összehangolt rendszer helyett számos adókulccsal kell kalkulálniuk szerte Európában - mutat rá közleményében a bizottság.
Nem megfelelő eszköz?
A testület gazdasági elemzésekre hivatkozva megállapítja, hogy a kedvezményes áfakulcs sok esetben nem is a megfelelő eszköz a kitűzött cél elérésére, mint például a szegények megsegítése vagy egy-egy társadalmilag hasznosnak ítélt termék vagy szolgáltatás fogyasztásának elősegítése. A bizottság úgy véli, hogy a kedvezményes adókulcs valójában az azt alkalmazó vállalkozásokat segíti, a fogyasztóknak pedig ebből semmilyen hasznuk sem származik. Ezen túlmenően több kedvezményes áfakulcs ellentmond az unió elmúlt években elfogadott több céljának is, amilyen például az energiahatékonyság vagy a klímaváltozás elleni küzdelem - fejti ki közleményében a bizottság.
A testület hangsúlyozza, hogy jelenleg csak felmérik az uniós piacon alkalmazott forgalmi adó kulcsokat, és egyelőre egyetlen kedvezményes áfakulcs eltörlését vagy bevezetését sem irányozzák elő. A forgalmi adókra vonatkozó irányelv módosítására jövőre tesz majd javaslatot a bizottság.