Hatalmas informatikai feladat lesz az online kapcsolat létrehozása az üzletek és az adóhivatal között, ez nem egyedül az adóhatóság számára jelent egy nagyon komoly felkészülést, hanem a pénztárgép üzemeltetésre kötelezettek esetében is - mondta az InfoRádió kérdésére Varga Árpád, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) elnökhelyettese. Varga Árpád valószínűsítette, hogy minden egyes pénztárgépet le kell cserélni, hiába használja esetleg egy cég a jelenleg legmodernebb berendezést.

Olyan pénztárgépekre van ugyanis szükség áprilistól, amelyek lehetővé teszik, hogy egy online kapcsolat révén az adóhatóság központi szerverén keresztül egy revizor, meghatározott hozzáféréssel, bármikor betekinthessen a pénztárgép adataiba. Ehhez a valós idejű lekérdezéshez internetkapcsolatra is szükség van, ezzel a vállalkozásoknak szintén rendelkezniük kell - hangsúlyozta az elnökhelyettes.

Támogatást kaphatnak a cégek

Varga Árpád arról is beszélt az InfoRádiónak, hogy a pénztárgépekkel kapcsolatos kiadásokhoz a vállalkozások támogatást vehetnek majd igénybe, ennek részleteit a nemzetgazdasági minisztérium dolgozza ki.

A NAV a médiahatóságtól kapott információk alapján tájékozódik majd, melyek azok a területek Magyarországon, ahol semmilyen módon nem oldható meg az internet-hozzáférés. Aki ilyen helyen működtet olyan vállalkozást, ahol biztosítania kellene a pénztárgépe és a NAV összekapcsolását, az felmentést fog kapni a kötelezettség alól.

Hozzátette: nem egyedül adatszolgáltatásról van szó, hanem az adóhivatal megnézheti, hogy aznap mi történt az adott boltban. A revizor egy napon maximum 20 alkalommal betekinthet egy adott pénztárgépbe, ellenőrizheti például, hogy a vásárlások bekerültek-e pénztárgépbe.

A bolgár tapasztalatokat értékelve a NAV elnökhelyettese elmondta: Magyarországon olyan rendszert szeretnének bevezetni, amely statisztikák készítésére is alkalmas, vagyis kimutatja például, hogy egy boltban egy héten melyik napon mekkora volt a forgalom.