A parlament honlapján elérhető törvényjavaslat indoklása rugalmasnak nevezi az új szabályozást, mivel a részletek megállapítását a miniszterre - jelenleg a nemzetgazdasági miniszterre - bízza. Az alapvető szabály nem változik: minden útdíjköteles járművel történő fuvarozás feltétele az, hogy a fuvarozó rendelkezzen ekáer-számmal. Márciustól a miniszteri rendelet tartalmazza azokat az eseteket, amelyekben akkor is az ekáer alá tartozik a szállítás, ha nem útdíjköteles járművel végzik azt. Az ilyen jármű össztömege nem haladhatja meg a 3,5 tonnát.
Egy másik módosító szabály szerint első alkalommal - február 1-je helyett - március 11-étől kell kockázati biztosítékot nyújtani, az erre kötelezett - kockázatos termékeket fuvarozó - vállalkozásoknak. A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) MTI-hez eljuttatott közleménye szerint ez utóbbi módosítás nem titkolt célja az volt, hogy még a viszonylag későn eszmélő cégek is bekerülhessenek a NAV köztartozásmentes adózói adatbázisába. Ugyanis azok a vállalkozások, akik ebben a nyilvántartásban szerepelnek, mentesülnek a kockázati biztosíték fizetésének kötelezettsége alól.
A cégeknek tehát érdemes élni ezzel a lehetősséggel, mert aki február 28-áig kéri a felvételét az adatbázisba, és nincs köztartozása, annak nem kell kockázati biztosítékot nyújtania.
Az NGM közleménye szerint a részleteket tartalmazó rendelet szövegét - előreláthatóan - a jövő héten társadalmi vitára bocsájtja a gazdasági tárca.