Nem a derült égből villámcsapásként éri a médiacégeket a kormány reklámadó javaslata - amit képviselői önálló indítványként a fideszes L. Simon László hétfőn terjesztett be a parlamentnek. A kormány, illetve a Fidesz ugyanis tavaly már tesztelte a piacot a reklámadó ötletével - ám 2013-ben végül elvetették a tervet. Akkor a költségvetés helyzete volt az indokolt a bevezetésre, 2014-ben már az igazságos közteherviseléssel érvel a fideszes javaslat.

A reklámadó a nettó reklámbevételeket sújtaná - sávosan. E szempontból sokat szigorodott a javaslat egy év alatt, hisz tavaly még 20 százalék volt a legmagasabb kulcs, a most benyújtott javaslat már a legnagyobbakat - a 20 milliárd forint feletti reklámbevételre 40 százalékos adót vetne ki. (Ez majdnem kuriózum a mai adórendszerben: ennél még magasabb, 75 százalékos szja terheli a "pofátlan", 2 millió forint feletti állami végkielégítéseket.)

A 40 százalékos kulcs egyetlen hazai céget érint a Napi.hu gyűjtése szerint: az RTL-csoportot üzemeltető M-RTL Zrt. tavaly 23,7 milliárd forintnyi bevételt ért el - így a cég által fizetett adó elérheti a 4,5 milliárd forintot. A nagy rivális - a folyamatosan veszteséges TV2-t is üzemeltető - MTM-SBS Zrt. már csak 1,9 milliárd forintos elvonás elé néz. Ez a két cég fizetheti a várható adó csaknem 70 százalékát.

Az adót elvileg kiterjesztik a külföldi internetes szolgáltatókra, így a Google-ra, Facebookra és egyéb közösségi szolgáltatókra is. Kérdés azonban ennek behajthatósága.

A hétfőn a parlament elé terjesztett törvénytervezet szerint reklámadóval sújtanák - az amúgy is nehéz helyzetben lévő - nyomtatott napi- és hetilapokat, valamint az internetes portálokat, szabadtéri reklámhordozókat és járműreklámokat is. A javaslat a saját célú reklámot is adóztatná: ez esetben a ráfordítási költség lenne az adó alapja.

A reklámadó várható legnagyobb befizetői
CégnévÁrbevétel (millió Ft)Mérleg sz. er. (millió Ft)Adóalap (becslés, millió Ft)Reklámadó (becslés, millió Ft)*Adóterhelés (adó/árbevétel)
M-RTL Zrt23692023692452219,1%
MTM-SBS Zrt.16180-1088716180189911,7%
RTL Kábeltelevízió Kft.101870101875825,7%
Sanoma Media Budapest Zrt.17689**08844,54294,9%
Publimont Kft.8169081693624,4%
HírTV Zrt.7688076883144,1%
Ringier Kiadó Kft.14403-8572022651,8%
R-Time Kft.7055070552513,6%
Viasat Hungária Zrt.674426167442193,3%
JCDecaux Hungary Zrt.41086614108360,9%
Pannon Lapok Társasága Kft.75641433782330,4%
Origo Zrt.3616-4213616310,9%
Advenio Zrt.336103361290,9%
Axel Springer-Budapest Kft.635603178270,4%
MTG Metro Gratis Kft.312333123260,8%
Axel Springer-Magyarország Kft619503098260,4%
Index.hu Zrt.2695-32695220,8%
Mahir Zrt.227102271180,8%
Sanoma Digital Média Zrt.1992-1011992150,7%
ATV Zrt.1909771909140,7%
Szuperinfó Média Kft.188601886140,7%
Lapcom Zrt.338201691120,4%
Nemzet Kft.30903771545100,3%
HVG Kiadó Zrt.2967-2081484100,3%
Népszabadság Zrt.2887-1425144490,3%
Chello Central Europe Zrt.***15346-2369127880,1%
Hungaroplakát Kft.121433121470,6%
Net Média Zrt.8772087740,4%
Théma Lapkiadó Kft.871-7187140,4%
ESMA Zrt.520-20952000,0%
Heti Válasz Kiadó Kft.10104950500,0%
Napi Gazdaság Kiadó Kft.478-11147800,0%
Inforádió Kft.4213842100,0%
Összesen189946-14228-91984,8%
*a lapkiadóknál - kivéve az ingyenes lapokat - az árbevétel felére becsültük a hirdetési bevételt, a többieknél a teljes árbevétel alapján számoltunk** 2012-es adat***a beszámolóból kiderül az adóalap pontos mértéke
Forrás: Elektronikus Beszámoló portál, Céginfo.hu, Napi.hu-gyűjtés