A tervezett telefonadó számos kérdést vet fel bizonyos területeken. Az ingyen hívható segélyszámok, egyes szolgáltatók által hívható zöld- és kékszámok, vagy akár a hűségszerződések kezelése is problémás lehet.
Segélyhívások
Kapcsolódó
A segélyhívás adóztatása - ha erre is kiterjed a kétforintos adó - valószínűleg európai irányelvbe ütközik, amely kimondja, az alap segélyhívó számok (112, mentők, rendőrség, tűzoltóság) elérését ingyenessé kell tenni a fogyasztó számára, bármely távközlési szolgáltató hálózatából történik a hívás. Bár léteznek olyan IP-alapú megoldások, ahonnét nem érhetőek el a segélyhívó vonalak, ezeket (ilyen a Skype is) nem minőséggarantált, bejegyzett távközlési szolgáltatók nyújtják, így rájuk a szabályozás nem vonatkozik. Az viszont meglehetősen visszatetsző lenne, ha a segélyhívások adóját a szolgáltató vállalatokra hárítanák. Egyelőre a kormányzat nem hivatalos nyilatkozata szerint a segélyhívásokat nem adóztatnák.
Hűségszerződések
A hűségszerződésekkel (határozott idejű szerződések) kapcsolatban a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Szóvivői Irodájának információit/álláspontját kérte ki a Napi Gazdaság Online. Az NMHH Szóvivői Iroda közlése szerint nem minden hűségszerződés mondható fel pusztán a telefonadó bevezetése miatt, de akadhatnak ilyen esetek.
Az elektronikus hírközlésről szóló törvény meghatározza, hogy az előfizetői szerződéseket milyen esetekben és hogyan lehet módosítani. Ezek között az esetek között szerepel az is, ha a módosítást jogszabályváltozás teszi szükségessé, egy új adónem bevezetése pedig ebbe a körbe tartozna - közölte az NMHH.
A törvény szerint, ha a változás a korábbi határozott idejű szerződés (hűségszerződés) feltételeihez képest hátrányosan érinti az ügyfelet, akkor azt az ügyfél felmondhatja azt, amennyiben a változás ezt a kedvezményt érinti. Ha tehát valaki például kedvezményes percdíjakat kapott, akkor azt nyilvánvalóan érinti a tervezett új adónem bevezetése, de ha a hűségnyilatkozatért cserébe kedvezményes áron vásárolható telefont kapott csupán, akkor nem.
Bónusz percek vagy üzenetek, egységes díjért "korlátlan" telefonálás
Ezek szerint nem lesz egyszerű a helyzete sem a szolgáltatóknak, sem a fogyasztóknak, ha tömegesen élnének felmondási jogukkal a számukra hátrányosan változó feltételek miatt. Az egységes díjért "korlátlan" telefonálást kínáló csomagokkal rendelkezők (a "korlátlan" a valóságban általában több ezer lebeszélhető percet jelent) járhatnak a legrosszabbul, minél jobban kihasználják a csomag lehetőségeit, annál több az eddig kiszámítható havi díjon felüli adó. De kevésbé lesznek vonzóak a szolgáltatók által eddig kedvezményként adott plusz ingyen percek vagy SMS-ek is, mivel nem lesznek ingyenesek. A flottakedvezmény pedig nem nulla forintos díjakat, hanem legalább kétforintos percdíjat jelentene ezentúl a csoportba tartozó számok közötti forgalomban.
Zöldszámok, kékszámok
A zöldszámok esetében a hívott fél vállalja át a hívás költségeit - jellemzően ilyen jó néhány cég ügyfélszolgálatának call centere, a közműszolgáltatók által mérőállás-bediktálásra létesített hívószámok. Kérdés, az adót is átvállalja-e a gáz-, elektromos, vagy vízművek. Ha nem, akkor ezek a számok kétforintos percdíjjal lesznek hívhatóak. A kékszámok esetében csak az egész ország területén érvényes egységes tarifa módosul majd, két forinttal felfelé.