Mélykuti Tibor erről Czerván Györggyel, a Földművelésügyi Minisztérium (FM) agrárgazdaságért felelős államtitkárával közösen tartott sajtótájékoztatón beszélt, amelynek témája az uniós tejkvóta április elsejei kivezetése volt. A tej terméktanács elnöke közölte, a csökkentésre már az idén is tettek javaslatot. Emlékeztetett: a magyar fogyasztó rendkívül árérzékeny, és a magyar tejtermékfogyasztás több mint fele tej.
Czerván György megismételte az FM korábbi álláspontját az ügyben, miszerint a szaktárca támogatja az alapvető élelmiszerek áfamérséklését, figyelembe véve az ország büdzséjének teherbíró képességét. Mint mondta, a fogyasztói tej áfájának csökkentése mintegy 18 milliárd forintba kerülne. Emlékeztetett: az áfacsökkentés a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) hatáskörébe tartozik, és annak vezetője a későbbiekben - a magyar gazdaság teljesítményének függvényében - nem zárta ki az áfamérséklés vizsgálatát.
Az államtitkár utalt rá: az uniós tejkvóta a közös agrárpolitika egyik piacszabályozási eleme volt, amelynek megszüntetéséről még 2008-ban született döntés. Több ország így Magyarország sem használta ki a rendelkezésére álló kvóta mennyiséget. Magyarország 20-25 százalékkal volt alatta. A kvótarendszer megszüntetése versenyhelyzetet teremt, ami nemcsak kihívás, hanem lehetőség is a magyar tejtermelők számára.
Annak érdekében, hogy az ágazat élni tudjon a lehetőséggel, a minisztérium megemelte a közvetlen támogatás összegét. Ez 2014-ben még 28,93 milliárd forint volt, az idén 49,43 milliárd forintra nő. Az állatjóléti támogatás összege mindkét évben 8 milliárd forint. Felhívta a figyelmet: a tej terméktanáccsal történt konzultáció alapján létrejön egy 420 millió forintos marketing alap is, amely a jó minőségű magyar tej népszerűsítését szolgálja.
Mélykuti Tibor arról beszélt, hogy az utóbbi években megerősödött a terméktanács, ezt az is alátámasztja, hogy a miniszter reprezentatív szakmaközi szervezetként ismerte el 2013-ban. A terméktanács elnöke reményét fejezte ki, hogy 2020-ig az élelmiszeripar fejlesztésére szánt 300 milliárd forintos forrásból a tejfeldolgozók fejlesztésére is lehet majd fordítani.
Jelezte: tejmarketingre a szakmaközi szervezet éves szinten, a saját tagjai által összeadott pénzből mintegy 150-180 millió forintot tud majd költeni.
Sürgette ugyanakkor a feketegazdaság elleni még hatékonyabb fellépést, mind a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih), mind a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) részéről. Ennek egyik jó eszközének nevezte a nemrégiben bevezetett elektronikus közúti áruforgalmi ellenőrző rendszert (ekáer).