A teljes EU-s belső határszakasz meglehetősen magas költség- és emberigényű, ezért csak ideiglenesen bevethető mélységi, azaz közúti ellenőrzését új eszközzel egészítené ki a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) - derült ki Kovácsics Iván, a NAV elnökhelyettesének előadásából a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) által szervezett nemzetközi közlekedéslogisztikai konferencián, Velencén.
A vámosok a tehergépkocsik számára bevezetett használatarányos e-útdíj ellenőrző kamerarendszerét vennék igénybe az áfa- és egyéb adócsalások visszaszorítása érdekében. (A fuvarozók eközben azt szeretnék, hogy ne csak a NAV, hanem a rendőrség is használja a kamerákat, mégpedig a rakomány- és járműlopások felderítése, visszaszorítása érdekében.)
A kamerákkal és az útdíj-adatbázissal, illetve a kamerák alá telepített súlymérő berendezéssel együtt ki lehetne deríteni például, hogy egy adott szállítmány vagy kamion valóban kilépett-e Magyarországról Szlovákia felé, és mekkora tömegű árut szállított. A figyelőrendszerrel akár az engedély nélküli fuvarozókat is ki lehetne szűrni, illetve mód nyílhat többek közt a bázisolajjal elkövetett csalások felderítésére is, de nem csak az útdíjköteles kategóriákat lehetne ellenőrizni a kamerarendszerrel - derült ki a prezentációból. Megvan a veszélye annak, hogy azok a fuvarok, amelyek ezt az ellenőrzést szeretnék inkább elkerülni, folyami vagy vasúti szállításra terelődnek át, de Kovácsics szerint a NAV tarsolyában ott vannak a tervezett ellenintézkedések is.
Az elnökhelyettes szerint azt még nem tudni, hogy egy ilyen rendszert mikor lehetne bevezetni és mekkora többletbevételt hozhat a költségvetésnek, ám az biztos, hogy a kormány támogatja a NAV javaslatát. Az útdíjkamerák tervezett bevetését már idén jelezte a NAV másik elnökhelyettese, Varga István.
Azt, hogy az ellenőrzés szépen hozhat a konyhára, jól mutatja, hogy múlt év végén végrehajtott, a teljes EU-s belső határszakaszt érintő 37 napos Tax 2.7-es akciósorozat eredményeként végrehajtásból befolyt, illetve biztosított összeg megközelítette a 242 millió forintot, a kiszabott bírságok összege pedig elérte a 140 millió forintot. Összesen mintegy negyedmillió gépjárművet ellenőriztek, 1,3 ezer jogsértést derítettek fel. Ahogyan híre ment az akciónak, nem kevesen döntöttek úgy a lebukástól félve, hogy el sem indítják fuvarjukat: napi átlagban 3,1 ezer darab járművel csökkent a forgalom a razzia időtartama alatt.