A kormány tavaly már tervezte a hazai médiapiac megadóztatását, de erről a tervéről átmenetileg lemondott. A parlamenti választás után a Fidesz-KDNP újra napirendre tűzi a médiacégeket érintő törvényt - értesült kormányközeli forrásokból az atv.hu.
A reklámadó elsősorban a hazai kereskedelmi televíziókat érintené, emellett a tervezet külön kitér azokra a szolgáltatókra is, amelyek Magyarországon nem telepedtek meg, de napi műsoridejük legalább felében magyar nyelvű médiatartalmat tesznek elérhetővé a hazai piacon.
Reklámadóval sújtanák - az egyébként is nehéz helyzetben lévő - nyomtatott napi- és hetilapokat, valamint az internetes portálokat, szabadtéri reklámhordozókat és járműreklámokat is.
A kormány az igazságosabb közteherviselés jegyében akarja kivetni az új terhet a "jelentős nyereséget termelő" médiaszektorra.
Keveset hozna az államkasszának
A Fidesz-kormány már tavaly tavasszal elfogadtatta volna a parlamenttel a reklámadót, az érintett szervezetekkel Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető államtitkár tárgyalt. A kormány tavalyi számításai szerint legfeljebb tízmilliárdos forintos bevételt jelentő reklámadó komoly teher lenne a hazai média számára, és a szakmai szervezetek, illetve érintett piaci szereplők álláspontja szerint elbocsátásokat, műsorok megszűnését hozhatja magával. Ez a megnövekvő szociális terhek és a kieső adó- és áfabevétel miatt akár nagyobb veszteséget is jelenthet a költségvetés számára, mint amennyi bevételre az adóból szert tenne.A tervezet szerint az adóalap fél milliárd forintot meg nem haladó része után nem kell a cégeknek reklámadót fizetniük. Ötmilliárd forintig 1 százalékot, az adóalap 5 milliárd forintot meghaladó, de 10 milliárd forintot meg nem haladó része után 10 százalékot, 10 milliárd forintot meghaladó, de 15 milliárd forint alatt 20 százalékot, 15 és 20 milliárd között 30 százalékot, míg 20 milliárd forintot meghaladó rész után 40 százalékot kell adózniuk a médiavállalatoknak - írja az atv.hu.