A javaslat értelmében a gazdasági válság negatív hatásainak enyhítése és a költségvetési hiánycélra vonatkozó prognózis tartásának elősegítése érdekében az energiaellátók jövedelemadója 31 százalékra emelkedik, az adóból azonban az új beruházásokra tekintettel érvényesíthető adókedvezmény, legfeljebb a számított adó 50 százalékáig.

A megváltozott munkaképességű vállalkozók a szociális hozzájárulási adóból kedvezményt érvényesíthetnek, amelyet a kisadózó vállalkozások tételes adója nem biztosított számukra, ezt pótolja a módosítás. Ennek következményeként a megváltozott munkaképességű vállalkozó után a kisadózó vállalkozás nem havi 50 ezer, hanem havi 25 ezer forint tételes adót fizethet.

A javaslat kiegészíti továbbá a kisadózó vállalkozók tételes adójának választására jogosultak körét az adott adóévre korábban átalányadózást vagy az eva szerinti adóalanyiságot választókkal.

Részesülni az energiaital-piacból

Az indítvány emlékeztet arra, hogy az energiaitalra vonatkozó adómérték az egységes javaslat szerint differenciált és a hatályoshoz képest kisebb, amellett, hogy a termékkör kiterjed az alacsony koffeintartalmú és egyéb más anyagokat is tartalmazó energiaitalokra. Az egységes javaslat szerint magasabb mérték (150 forint literenként) vonatkozna a magas koffeintartalmú termékekre, továbbá azon termékekre, amelyek taurint is tartalmaznak és alacsonyabb (40 forint) az alacsony koffeintartalmú termékekre. Mivel azonban bizonytalan a tartalma a termékkört kiterjesztő definíciónak, illetve fennáll a veszélye az adókikerülésnek, ezért az indítvány elhagyja az egységes javaslatból az új termékdefiníciót, továbbá az adó mértékét a hatályos, magasabb (250 forint literenként) összegben állapítja meg a taurint is tartalmazó energiaitalokra és negyven forintban a kisebb egészségkockázatú - taurint nem tartalmazó, ám metil-xantint tartalmazó termékekre.

A munkahelyvédelmi akcióterv alapján kidolgozott, kisgyermekes munkavállalók után járó adókedvezményhez kapcsolódik egy olyan átmeneti rendelkezés, amely egyértelművé teszi, hogy az olyan kisgyermekes munkavállalók után is jár munkáltatói adókedvezmény (január 1-jétől), akiknél a gyed, gyes, gyet lejártát követő vagy az ellátás melletti foglalkoztatás már 2013. január 1-je előtt megkezdődött.

K+f kedvezmények

A javaslat szerint két új adókedvezményt vezetnének be: a társasági adótörvény szerinti fejlesztési adókedvezményre jogosult, szabad vállalkozási zónában működő vállalkozás a beruházás üzembe helyezését követő 5 éven belül szociális hozzájárulási adókedvezményt érvényesíthet, ha bővíti a munkavállalóinak létszámát. A kedvezmény a foglalkoztatás első két évében havi 100 ezer forint bruttó bérig érvényesíthető, 100 százalékos kedvezményt jelent a szociális hozzájárulási adó és a szakképzési hozzájárulás tekintetében.

2013-tól a hazai vállalkozások kutatási, fejlesztési tevékenységét szociális hozzájárulási adókedvezmény is segíti. A javaslat szerint a vállalkozások által foglalkoztatott, tudományos fokozattal vagy tudományos címmel rendelkező kutatók után adókedvezmény érvényesíthető. Az adókedvezmény igénybevételével a bér után fizetendő szociális hozzájárulási adó mértéke 0 százalék, amelyet havi bruttó 500 ezer forint munkabérig lehet érvényesíteni. A kedvezményt vállalkozási kutatóhelyek vehetik igénybe.

Adó a pornócsatornákra

A módosító javaslat a kulturális adó hatályát kiterjeszti azokra a televíziós kábelszolgáltatókra, műholdas műsorelosztókra, illetve földi terjesztésű műsorelosztókra amelyek - az általuk nyújtott műsorszolgáltatás keretén belül - pornográf tartalmú csatorna hozzáférését teszik lehetővé előfizetőik részére.

A lakás célú devizakölcsönnel rendelkező magánszemélyek adósságának hitelintézeti elengedésével összefüggő adómentesség a hatályos szabályok szerint jövedelemkorláthoz kötött (az egy főre eső jövedelem a megelőző három hónap átlagában egy főre vetítve nem haladhatja meg az öregségi nyugdíjminimum kétszeresét). A gyakorlatban felmerült igények alapján indokolt a korlát felemelés az öregségi nyugdíjminimum négyszeresére - írják. További feltétel, hogy a hitelintézet és a magánszemély független felek legyenek, tehát a magánszemély ne álljon például munkaviszonyban a hitelintézettel.