A Napi Gazdaság szerdai számának cikke
Van, aki már sótlan chipset vizionál és olyan is, aki nagy mennyiségben raktározza háztartásában a szeptember elsejétől egészségügyi termékadó alá eső termékeket, ám a gyártók és a kereskedők piaci pozíciófogásáról, illetve marketing- és logisztikai terveiről egyelőre keveset tudni. Elemzők szerint mivel az iparág és a kereskedők számára is stratégiai fontosságú az érintett termékkategória, nemhogy az újságíróknak, még a cégen belül sem mindenkinek árulják el terveiket.
A chipsadó elkerülésére számos ötlet látott napvilágot, ebből a legvadabb − és egyesek szerint inkább a tréfa kategóriájába tartozik −, hogy egy-egy terméket só nélkül készítenek, amit aztán külön csomagolásban hozzáragasztanak a csomagoláshoz. Ez az ételízesítőknél még a jó ízlés határain belül van, egy snack esetében azonban a gyártó már azt kockáztatja, hogy megkerüli a törvény szellemiségét, vagyis megütheti a bokáját. Információink szerint elképzelhető, hogy a gyártók többsége a következő néhány hónapban igyekszik olyan termékportfóliót kialakítani, amelybe csökkentett koffein-, cukor-, sótartalmú, azaz már az adómentes sávba tartozó elemek is bekerülnek. Ehhez azonban időre van szükség. Addig a gyártók és a kereskedők − már akinek rendelkezésére állnak források a többletgyártáshoz, illetve -felvásárláshoz − néhány hónapra elegendő mennyiséget halmoznak fel a termékekből.
Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára szerint minden adóemelésnél megfigyelhető ez a tendencia, nemcsak a kereskedőnek, hanem a gyártónak is érdeke ugyanis, hogy még szeptember elseje (adó) előtt raktára kerüljenek a termékek. A főtitkár ugyanakkor nem tud arról, hogy ez most különösebben nagy tételben folyna, megzavarva az idei vagy a jövő évi adóbevételek alakulását. (Ha ugyanis most nagyobb mennyiségben kerül energiaital, chips és ételízesítő a raktárakba, az a jövő évi rendelésállományt csökkenti.)