A bioetanol fajlagosan kisebb energiatartalmú a fosszilis üzemanyagoknál, vagyis azonos távolság megtételekor 20-30 százalékkal több fogy belőle. Ennek alapján az energiaértékre vetített adótartalma máris magasabb, mint a dízelé, és közel akkora, mint a benziné - írja a Világgazdaság.

Az év végén lejár az az Európai Uniótól kapott, ötéves időszak, amely alatt Magyarországon adókedvezményt élvezhetett a bioetanol. Ha nem kérjük ezen időszak meghosszabbítását, akkor az EU-ban elvárt adómértéket kell alkalmazni, ami literenként mintegy 70 forintos áremeléssel fenyeget az E85-ös (85 százalékban bioetanolt tartalmazó benzin) esetében. A termék után már most is kell jövedéki adót fizetni: tavaly nyáron egy 40 forintos, ez év elején pedig egy 30 forintos tétel rakódott rá. Emiatt jelentősen csökkent az E85-ös vonzereje a többi üzemanyaghoz képest, s persze a forgalmazása is esett. A termék árelőnye azonban megmaradt: a holtankoljak.hu-n található adatok szerint  még éppen az a 70 forintos plusz van meg, ami most veszélyben van.

"Az adókedvezményes időszak meghosszabbítása nélkül a magyar kormány elesik attól a lehetőségtől, hogy a továbbiakban maga határozza meg az érintett adó mértékét. Ez azért is fontos, mert a bioetanol maximális adóztatása ellentmond a zöldenergia hazai elterjesztése kapcsán vállalt célkitűzéseinknek, és szakmai probléma is van vele" - mondta a Világgazdaságnak Héjj Demeter, a Magyar Bioetanol Szövetség elnöke.

Az uniós tagországok 2-5 százalék bioetanolt kevernek a benzinbe. A 4,8 százalékos magyarországi bekeverési arány az elmúlt három évben nem nőtt, a vonatkozó, 2010 végi szabályozás 2014. január 1-jei határidőt szabott az újbóli emelésre. A hazai forgalmazók bioetanollal vegyített benzine a bioetanol-gyártók egyik fő piaca, a másik pedig az E85-ös benzin forgalmazása.