Magyarországon a térség többi országához képest erőteljesebben dúl az "adósságvita". Ennek lényege, hogy a kormányok a múltban felhalmozott adósságért és az abból származó tetemes teherért elődeiket hibáztatják, és sok esetben a költségvetési politika nehézségeit is e − tőlük független − tényezővel magyarázzák. Az Orbán-kabinet szerint ha az előző kormányok nem adósították volna el az országot, akkor több pénz lenne a jogos társadalmi igényekre. Tény, hogy régiós összehasonlításban nemcsak a magyar adósságráta (a GDP mintegy 80 százaléka) a legmagasabb, hanem a kamatkiadási rangsorban is első helyen áll, sőt az EU-ban is dobogós helyre elég a GDP nagyjából 4 százalékát kitevő éves kamatteher.
A jelenlegi kormánypárt különösen nagy hangsúlyt helyez az adósságcsapdára való hivatkozásra. Még a választások előtt, 2009 decemberében fejtegette például Matolcsy György ellenzéki gazdaságpolitikusként, hogy mekkora fiskális mozgástér nyílhatna abból, "ha a magyar államadósságra évente kifizetett mintegy 1150 milliárd forintnyi kamatteher megfelezhető lenne egy-másfél év alatt". A 2010-es költségvetéshez benyújtott akkori ellenzéki módosító indítvány egy 200 milliárd forintos élénkítő csomagot javasolt, amelynek fedezetét két helyről gondolták előteremteni: a tartalékok zárolása mellett az új kormány hiteles gazdaságpolitikájától remélt radikális kamatteher-csökkenésből. A Fidesz akkor úgy számolta, hogy a kamatkiadások negyedét, mintegy 300 milliárd forintot lehetne megspórolni.
Ma már kijelenthető, hogy ez vágyálom volt, hiszen a GDP-arányos kamatteher az utóbbi években érdemben nem csökkent, sőt ellenkezőleg. Az indítvány benyújtásakor a korábbi Költségvetési Tanács (KT) fel is hívta a honatyák figyelmét a módosító túlzott elképzeléseire. Úgy számolták, hogy a 300 milliárdos pénzforgalmi megtakarításhoz 2010 végére a hozamgörbén 450 bázispontos mérséklődé kellene, ami azt jelentette volna, hogy az akkori 6 százalék körüli forint-kamatkörnyezetnek másfél százalék körüli szintre kellett volna esnie. A KT szerint ez már csak a magas csődkockázati felár miatt is teljesen lehetetlen lett volna.
A legfrissebb OECD- és Eurostat-adatok szerint az utóbbi években a magyar kamatkiadás valóban magas, a GDP 4,2 százaléka körül ingadozott (a nemzetközi statisztikák a public debt transactions alatt a kamattörlesztés mellett az államadósság és az önkormányzatok adósságának törlesztéseit és kamatterheit, valamint az Államadósság Kezelő Központ (ÁKK) Zrt. működési költségeit is elszámolják).
Vannak visegrádi tündérmesék
Lengyelországban ugyanez a mutató historikusan a 3 százalékos érték körül ingadozott, bár az utóbbi pár évben a nominális GDP gyors bővülésének köszönhetően inkább ez alatt mozgott, míg Csehországban és Szlovákiában az alacsony nominális adósság miatt alig haladta meg az 1 százalékot. Érdekes Németország esete, ahol az adósságráta a magyaréhoz közeli szinten, a GDP 78-80 százaléka körül mozog, mégis a költségvetés GDP-arányos kamatkiadása 2-2,5 százalék, vagyis a magyar fele. Ez részben a ritka alacsony hozamkörnyezetnek (nulla kockázati prémium), részben a devizahitelek hiányának köszönhető, ami miatt az árfolyam-ingadozás nem értékeli át folyamatosan a bruttó adósság értékét.
A kilencvenes években ennél is szélesebb volt a kifizetett kamatok közötti aránykülönbség, például 1996-ban Magyarországon a 9 százalékot közelítette a mutató, szemben az említett cseh 1 százalékkal. A kamatkiadással a politikusok legfőbb problémája, hogy nem a fiskális politika döntéseitől, hanem múltbeli tényezőktől, például a felhalmozott adósságállománytól függ. Némi közvetlen befolyása azért van a gazdaságpolitikának a kifizetett kamatteher alakulására, mégpedig az országgal szembeni bizalmat tükröző kockázati prémiumcsatornán keresztül.
Az adósságtörténettől eltekintve ugyanis a kamatteher függ az aktuális hozamszintektől, valamint az országgal szemben elvárt kockázati prémiumtól, amit a gazdaságpolitika közvetlenül is tud alakítani. Ezt fejezte ki a Fidesz 2009-es módosítója is. A kérdés fontosságát jól illusztrálja, hogy a kamattehertől tisztított elsődleges költségvetési egyenleg mozgásterét nagyban befolyásolja a kamatkiadás. Magyarországon az utóbbi években például masszív többletes elsődleges egyenleg mellett is nehezen lehet a 3 százalékos hiánycélt tartani, míg Csehországban ezt úgy sikerült, hogy ott az elsődleges egyenleg is deficites. Így sokkal nagyobb a költségvetés és ezáltal a gazdaságpolitika mozgástere, ami például a válságkezelésben látványosan megmutatkozott.
A devizaadósság rontott is, segített is
Ahogy arra a Pénzügyi Szemle egyik, 2012-ben megjelent tanulmánya (szerzők: P. Kiss Gábor és Szemere Róbert) is felhívja a figyelmet, a kamatkiadások mértékére az államadósság nagysága, valamint a hazai pénznemben denominált kincstárjegyek és állampapírok hozama mellett jelentős mértékben meghatározza a finanszírozás szerkezete is. A tanulmány szerzői arra hívják fel a figyelmet, hogy Magyarországon a kétezres években az államadósság és a forinthozamok emelkedése ellenére azért csökkentek a kamatkiadások, mert az alacsonyabb hozamú devizafinanszírozás aránya jelentősen emelkedni kezdett. A kamatkiadás csökkentésének feltétele tehát, hogy tartósan csökkenjenek a hozamok és hogy kisebb legyen a nominális adósságnövekedés üteme, mint a nominális (inflációval korrigált) GDP-bővülésé. Vagyis az adósságleépítés legfontosabb hozzávalója a stabil növekedési pálya.
Nincs konkrét szimuláció ugyanakkor azzal kapcsolatban, hogy milyen makrogazdasági pálya mellett lehetne kinőni a magyar adósságot vagy legalább a válság előtti, 2007-es 66 százalékos adósságráta közeli szintet elérni. Az ÁKK-nál lapunknak ugyanakkor megerősítették, hogy reálnövekedés nélkül érdemben nem süllyed az adósságráta. Ahhoz, hogy trendszerűen csökkenő pályára kerüljön a mutató − ami legfőbb feltétele a kamatteher mérséklődésének −, két hozzávaló szükséges: legalább 2,0−2,5 százalékos éves reál GDP-növekedés mellett 2-3 százalék közötti költségvetési hiány, vagyis legalább másfél százalék körüli elsődleges szufficitre lenne szükség sok éven át a büdzsében. A fiskális szigor mellett így a hozamok is lejjebb tudnának menni, ami bár nem azonnal, de beépül a kamatkiadásokba. A beépülési ütemmel kapcsolatban elérhetőek számítások az ÁKK-nál. E szerint a forintkötvények jelenlegi átlagos durációja 2,6 év körüli, vagyis nagyjából ennyi időre van szükség ahhoz, hogy a hozamgörbe 1 százalékpontos süllyedése megjelenjen a kamatkiadásokban.
Milyen megoldás jöhet még szóba
Magyarországon a költségvetés elsődleges − kamattehertől tisztított − egyenlege az utóbbi években többletes, vagyis az államháztartás nettó finanszírozó: negatív a forrásbevonása. Ha az országnak nem lenne tetemes adóssága, akkor könnyen teljesíteni tudná az erre vonatkozó maastrichti kritériumot. Amennyiben tehát adósságteher nélkül nem lenne szükség a lejáró adósság megújítására sem, így a költségvetés sem szorulna külső hitelfelvételre, egyszerűen eltűnne az államháztartás külső finanszírozásának igénye.
Emiatt szokott Magyarországon rendre felmerülni az adósságkönnyítés vágyának valamilyen formája. E logika szerint az ország jelenlegi adóssághelyzetében az adósságszolgálat részleges felmondása vagy elnyújtása esetleg járhat akkora haszonnal, mint amennyi kárt okozna, hogy Magyarország beláthatatlan ideig kiszorulna a nemzetközi tőkepiacokról (devizához nyilván továbbra is a külkereskedelmi aktívumból jutna).
Ez politikailag nagyon érzékeny terület, ezért a rendszerváltás óta talán ez volt az egyetlen olyan kérdéskör, amelyben egyik kormány sem akarta "megégetni magát", hiszen egy csődhelyzet politikailag is nehezen menedzselhető. A konszenzus mégis inkább politikai, mint szakmai alapokon nyugszik, azt ugyanis senki nem számolta végig alaposan, hogy milyen finanszírozási következményei lennének hosszú távon, ha az ország nem teljesítené pénzügyi kötelezettségeit.
Csehország | 44,9 |
Németország | 81,7 |
Magyarország | 78,6 |
Lengyelország | 55,9 |
Románia | 35,2 |
Szlovákia | 51,2 |
Szlovénia | 48,2 |
Forrás: Eurostat |
2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | |
Csehország | 1,3 | 1,2 | 1,2 | 1,3 | 1,2 | 1,2 | 1,1 | 1,4 | 1,5 | n.a. |
Németország | 3,2 | 3,2 | 3,1 | 3,0 | 3,0 | 2,9 | 2,8 | 2,8 | 2,6 | n.a. |
Észtország | 0,4 | 0,4 | 0,3 | 0,3 | 0,2 | 0,2 | 0,3 | 0,2 | 0,2 | 0,2 |
Írország | 1,3 | 1,2 | 1,1 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,4 | 2,0 | 2,8 | n.a. |
Görögország | 5,8 | 5,2 | 5,0 | 4,8 | 4,8 | 5,0 | 5,4 | 5,4 | 6,2 | 7,5 |
Spanyolország | 2,7 | 2,4 | 2,0 | 1,8 | 1,6 | 1,6 | 1,6 | 1,8 | 1,9 | 2,5 |
Franciaország | 3,0 | 2,9 | 2,9 | 2,9 | 2,6 | 2,6 | 2,8 | 2,5 | 2,7 | 2,8 |
Olaszország | 5,6 | 5,1 | 4,8 | 4,7 | 4,6 | 4,9 | 5,1 | 4,6 | 4,5 | 4,8 |
Magyarország | 4,1 | 4,1 | 4,4 | 4,1 | 3,8 | 4,1 | 4,2 | 4,6 | 4,2 | 4,2 |
Ausztria | 3,6 | 3,3 | 3,2 | 3,2 | 3,0 | 3,0 | 2,8 | 2,9 | 2,7 | 2,7 |
Lengyelország | 3,0 | 3,1 | 2,9 | 2,9 | 2,7 | 2,4 | 2,3 | 2,7 | 2,8 | n.a. |
Románia | 2,5 | 1,6 | 1,5 | 1,2 | 0,9 | 0,7 | 0,7 | 1,5 | 1,6 | 1,7 |
Szlovénia | 2,4 | 2,1 | 1,8 | 1,6 | 1,5 | 1,3 | 1,1 | 1,4 | 1,7 | 2,0 |
Forrás: Eurostat |