Az idei főszezontól elsősorban Németországból már legalább hetente egy, 140-160 személyes chartergépet kíván fogadni a közelmúltban új üzemeltetőhöz került szentkirályszabadjai repülőtér. Az Airpark Regionális Logisztikai, Kereskedelmi és Fejlesztési Rt. vezérigazgatója, Horváth György egy a Club Tihanyban megrendezett fórumon elmondta, hogy a légibázist csak a térség idegenforgalmi cégeivel, szállásadóival összefogva lehet eredményesen működtetni. A szentkirályszabadjai repülőtéren még az idén felállítanak egy ideiglenes konténerterminált, jövőre pedig elkezdődik a végleges fogadóépület tervezése és kivitelezése. Ennek elkészülte után már naponta két charterjárattal és 300 utassal számolnak. Ezzel párhuzamosan áruszállításra és más logisztikai tevékenységek ellátására is alkalmassá kívánják tenni a repülőteret. A kifutópályát továbbra is közösen használhatja majd a Bakony Harci Helikopterezred és a polgári repülés. Az Airpark Rt.-t 21 millió forintos törzstőkével kifejezetten a szentkirályszabadjai ipari övezet fejlesztésére hozta létre a budapesti székhelyű Radiant Kereskedelmi Szolgáltató Menedzser Kft. (NAPI Gazdaság, 2001. december 27., 15. oldal). Az elmúlt év őszétől már működő, kettős hasznosítású repülőtér melletti 35 hektáros területen - a volt szovjet laktanya épületeit is felhasználva - a tervek szerint a térség egészét kiszolgáló logisztikai központot épít az ingatlanfejlesztő cég. Ezzel együtt hozzáfognak a közműhálózat korszerűsítéséhez és további kiépítéséhez is. Elkészült, s várhatóan néhány napon belül aláírják azt a szerződést, amelynek értelmében az angol Wiggins Group 15 milliárd forint értékű beruházással polgári repülőteret, illetve egy hozzá kapcsolódó logisztikai központot építhet és működtethet a Fejér megyei Börgöndön. A korábbi elképzeléseknek megfelelően a két tulajdonos - a székesfehérvári és az abai helyhatóság - a területet hosszú távra (információink szerint 40 évre) bérbe adja a Wigginsnek, amely a szerződésben rögzített paramétereknek és ütemezésnek megfelelően valósítja meg a többmilliárdos ingatlanfejlesztést. A várhatóan 2006-tól már teljes kapacitással működő börgöndi repülőtér évente félmillió utas fogadására és 60 ezer tonna áru továbbítására lesz alkalmas. A kivitelezés a tervek szerint jövőre kezdődik, s az új légi bázis mintegy 800 dolgozót foglalkoztat majd (NAPI Gazdaság, 2002. január 29., 6. oldal). A részletes megvalósítási szerződést azt követően dolgozták ki a felek, hogy a börgöndi repülőteret az elmúlt év októberében az ÁPV Rt. árverésén a két önkormányzat 280 millió forintért megvásárolta, majd a kormány február végi ülésén hagyta jóvá az ingatlan adásvételéről szóló szerződést. A helyi volt MHSZ-reptér fejlesztésére már 1994-ben megalakult a P-AIR Győr-Pér Repülőtér Fejlesztési Kft., amelynek tagja lett Győr és az ugyancsak Győr-Moson-Sopron megyei Pér önkormányzata, a repteret jelenleg üzemeltető Győri Aeroklub, valamint a Győr 2000 Idegenforgalmi Közalapítvány. A fejlesztési elképzelések megvalósításához igyekeztek külső forrásokat is bevonni. Először 300 ezer ECU-t nyertek el az Európai Uniótól tervkészítésre, majd 2000-ben ismét sikeresen pályáztak, amikor is 2,2 millió eurót kaptak a reptérfejlesztésre. Ez a pénz mintegy felét fedezi a várható beruházásnak. Az építési tenderfelhívásban 1450 méter hosszú, 30 méter széles, szilárd burkolatú kifutópálya és gurulóutak építése, vízelvezetés, infrastruktúra-fejlesztés, közúti kapcsolat létesítése, zajvédő fal építése, valamint forgalmi előtér kialakítása szerepelt. A fejlesztéshez a P-AIR Kft.-ben tag önkormányzatok is hozzájárulnak, de az igazi lehetőséget az Audi Hungária Motor Kft. anyagi áldozatvállalása teremtette meg. A beérkezett pályázatokat felbontották, rangsorolták, de a tender nyertesét vagy nyerteseit csak az Európai Unió PHARE-pályázatokkal foglalkozó szervezetének jóváhagyása után, várhatóan egy hónapon belül hirdetik ki nyilvánosan. K. Zs.-B. N. A.