A Vodafone szerint a Pannon GSM-et irritálta a cég sikere, továbbá az a tény, hogy a legfiatalabb mobiltársaság egyre több nagy vállalati ügyfelet csábít el tőle - egyebek között ezért mondta fel a szerződést. Ez egyébként nem sodorja katasztrofális helyzetbe a Vodafone-t, mert saját hálózatán már ma is eléri a lakosság több mint 90 százalékát - nyilatkozta a NAPI Gazdaságnak Vitai Attila, a Vodafone márkanév alatt szolgáltató V.R.A.M Rt. vezérigazgatója.
- Meglepte a Pannon lépése a Vodafone-t?
- Nem mondanám, hogy meglepett, bár úgy gondoltuk, hosszú távon együtt tudunk működni a Pannonnal. Az elmúlt évek közös munkájának köszönhetően igazi verseny alakult ki a mobilcégek között. Ezért is mondhatom, hogy a Pannon döntése nem volt barátságos.
- Jogszerűnek tartja a cég határozatát?
- Nem vitatjuk a lépés jogszerűségét, azonban - bár levelében a Pannon felvetette egy új megállapodás lehetőségét - helyénvalóbb lett volna, ha még a szerződés felmondása előtt megkeres minket és jelzi, mit szeretne változtatni.
- Esetleg az is elképzelhető, hogy a Westellel köt újra megállapodást a Vodafone?
- Egyelőre nem gondoltunk arra, hogy tárgyaljunk a Westellel, mindazonáltal ma még semminek a lehetőségét nem zárom ki.
- Milyen pénzügyi kötelezettséget jelentett a Vodafone számára a cégek közötti megállapodás?
- Mi a forgalom után fizettünk a Pannonnak a hálózata használatáért, az elmúlt két évben összesen 4,6 milliárd forintot. Bár a díj folyamatosan csökken - miután egy évvel korábban a Vodafone forgalmából 16 százalék ment át a Pannon hálózatán, jelenleg pedig mindössze 3,8 százalék -, még mindig tetemes pénzt utalunk át. Az említett magas díjat a Vodafone indulásakor annak érdekében kényszerültünk elfogadni, hogy már 1999-ben megkezdhessük a szolgáltatást. Ezt a díjat csak a minisztérium szoríthatta volna lejjebb, de sajnos ez nem történt meg. A díjon a későbbi szerződésmódosításkor sem tudtunk változtatni, s azt sem sikerült elérnünk, hogy a felmondási időt meghosszabbítsuk. A Pannon tehát jól keresett rajtunk, s emellett szerintem azért is kedvező volt a Pannon számára a közöttünk lévő megállapodás, mert mi olyan területeken használjuk a hálózatát, ahol szabad kapacitása van, vagyis a mi pénzünkön tölti ki ezt az egyébként kihasználatlan lehetőséget.
- Ön szerint a Pannon miért pont most hozta meg ezt a döntését?
- Úgy vélem, hogy a Pannont irritálja a Vodafone sikere, s az a tény, hogy egyre több nagy vállalati ügyfél jön át hozzánk. Épp a múlt héten kaptunk egy szándéknyilatkozatot egy kétezer előfizetővel rendelkező Pannon-ügyféltől arra, hogy átlép a Vodafone-hoz.
- Milyen hatással lesz a Vodafone-ra a Pannon döntése?
- Nem katasztrofális, inkább kellemetlen ez számunkra. Jelenleg a lakosság 92,75 százalékát érjük el saját hálózatunkkal, területi lefedettségünk 89,6 százalékos, vagyis az országban valóban marad egy-egy lyuk, ahol nem érhető el a Vodafone, ám ügyfeleink meghatározó körét ez nem érinti. A több mint 700 ezer előfizetőnk 75 százaléka eleve olyan szerződést választott, amely nem teszi lehetővé a nemzeti roaming használatát, új ügyfeleink esetében pedig ez az arány már 90 százalék. A többieknek is csak mintegy harmada él ténylegesen időnként a roaming lehetőségével.
- Amennyiben nem tudnak újra megállapodni a Pannonnal, illetve esetleg a Westellel, milyen megoldás marad a cég számára ?
- Felgyorsítjuk beruházásainkat, s miután pénzügyileg is egyre sikeresebb a cég, ehhez a forrásaink biztosítottak. Egyébként is azt terveztük, hogy a már működő 1238 bázisállomásunk mellé még az idén 120-at üzembe helyezünk. Amennyiben a Pannon a három helyett hat hónap elteltével bontotta volna fel a szerződést, úgy ez semmilyen problémát nem jelentett volna számunkra.
Diószegi József
A gazdaság és az üzleti élet legfrissebb hírei az Economx.hu hírlevelében.
Küldtünk Önnek egy emailt! Nyissa meg és kattintson a Feliratkozás linkre a feliratkozása megerősítéséhez.
Ezután megkapja az Economx.hu Hírleveleit reggel és este.