Néhány hónapos működés után már biztosra vehető, hogy két év múlva saját üzemében folytatja tevékenységét a svájci Maxon Motor AG (MM) magyarországi leányvállalata, a Maxon Motor Hungary Elektronikai Kft. (MMH) - mondta lapunknak Szalai Attila ügyvezető igazgató. A Maxon Motor 100 százalékos tulajdonában lévő, 40 millió forint törzstőkével létrehozott MMH jelenleg német partnere veszprémi üzemében bérel területet, ahol precíziós motorokhoz gyárt alkatrészeket.
Idén év végéig - egyféle alkatrész gyártásával - 25-30 dolgozó munkája nyomán mintegy 80 millió forint értékű bérmunkát végez az MMH. Szalai a jövő évi árbevétel tervezett összegét ugyan még nem tudta megmondani, azt azonban igen, hogy 2003-tól újabb alkatrészgyártás, illetve technológia bevezetését tervezik, s a létszám is a jelenlegi kétszeresére emelkedik. Ugyanakkor valószínűleg már jövőre hozzákezdenek az MMH új üzemének megépítéséhez. A tervezett beruházás - melynek helyszínét a svájciak továbbra is Veszprémben vagy környékén képzelik el - teljes költsége egyelőre nem ismert, az azonban biztos, hogy az új üzemben legalább 100 alkalmazottat foglalkoztatnak majd.
A több mint négy évtizede, családi vállalkozásként alapított Maxon Motor AG nagy értékű meghajtórészek és -rendszerek előállításával, fejlesztésével foglalkozik. A társaság, amelynek a legutóbb alapított magyaron kívül Németországban, Japánban, az Egyesült Államokban, Nagy-Britanniában, Spanyolországban és Dél-Koreában vannak leányvállalatai, nemcsak hétköznapi eszközökbe, berendezésekbe (például fényképezőgépek, mobiltelefonok, bankkártya-automaták, számítógépek) szállítja precíziós egyenáramú motorjait, hanem repülőgépekhez, valamint az űrtechnológiához is. Öt évvel ezelőtt például a Mars-expedíció Mars-autójába is Maxon-motort építettek. Tavaly a cég konszolidált árbevétele 192 millió svájci frank körül alakult.
Bubrik Gáspár