Magyarországon most szeptembertől vált kötelezővé a mobiltelefon használat korlátozása az iskolákban. A KINCS felmérése szerint a magyarok többsége egyetért ezzel a döntéssel, úgy vélik, hogy tanítási időben korlátozni kell a diákok okostelefon-használatát. A KINCS márciusi országos reprezentatív felmérése szerint a megkérdezettek
- 94 százaléka az általános iskola alsó tagozatában,
- 89 százalékuk az általános iskola felső tagozatban,
- 73 százalékuk pedig a középiskolákban is szükségesnek tartja az okoseszközök használatának korlátozását.
Tízből kilenc magyar szerint az okostelefon-használat függőséget okozhat, ráadásul a fiatalok közösségi életére és egészségi állapotára is negatívan hat. A válaszadók
- 77 százaléka gondolja azt, hogy az okostelefon-használat miatt romlik a fiatalok testi egészsége,
- 72 százalékuk szerint pedig a fiatalok idegrendszeri fejlődését
- és a lelki állapotát (71 százalék) is negatívan befolyásolja.
- 81 százalék szerint a túlzott kütyühasználat miatt a fiatalok kevesebb időt töltenek igazi közösségekben,
- 72 százalékuk úgy véli, emiatt több a magányos fiatal, mint régebben.
A 18 év alatti gyermeket nevelő szülők még határozottabbak: 96 százalékuk szerint az okostelefon-használat függőséget okoz.
A mobiltelefon-használat szabályozásának kialakítása az elmúlt évek tapasztalatai alapján vált indokolttá.
A KINCS legfrissebb felmérése szerint a digitális eszközök már nagyon fiatalon megjelennek a gyermekek életében, tízből hat szülő arról számolt be, hogy a gyermeke már hatéves kora előtt elkezdte használni azokat. Mindeközben a válaszadóknak csak egynegyede gondolja úgy, hogy már hatéves kor előtt meg kellene ismerkedniük a gyermekeknek a digitális eszközökkel.
A szülők 80 százaléka az online tartalmakat ugyan a gyermekére nézve veszélyesnek tartja, de csak minden második családban használnak valamiféle digitális gyermekvédelmi szolgáltatást
A magyarországi médiahasználati szokásokat és online jelenéletet vizsgáló kutatások szerint a szülők az okostelefon-használat fő kockázatát a fizikai aktivitás csökkenésében látják, de tartanak a gyermekeiket érő zaklatásoktól, valamint attól is, hogy gyermekükben internetes függőség alakul ki.
Minden hazai és nemzetközi kutatás egységes abból a szempontból, hogy több kockázatot lát a gyermekek állandó iskolai mobiltelefon használatában, mint előnyt, ezért is előremutató és fontos lépés, hogy az idei tanévtől a mobiltelefonok korlátozása Magyarország valamennyi iskolájában érvényesül. Természetesen bizonyos esetekben, például, ha a tanuláshoz szükséges, használható a telefon.
A KINCS szerint beigazolódott, hogy a túlzott eszközhasználat jelentősen rontja a gyermekek tanulmányi eredményeit, valamint a fizikai és mentális állapotukra is negatívan hat. Az UNESCO és az ENSZ 2023-as jelentése szerint az okoseszközök túlzott használata bizonyítottan összefügg az oktatási teljesítmény romlásával, csökkenti a koncentrációs képességet, sőt negatívan hat a gyermekek érzelmi stabilitásra is, ezért az okostelefonok használatának korlátozását javasolják a világ valamennyi iskolájában.
Rengeteg kérdőjellel vette kezdetét a mobilmentes oktatás korszaka
Volt olyan budapesti iskola, ahol a szülőknek egy olyan nyilatkozatot adták át aláírásra, amellyel az esetlegesen felmerülő anyagi károkkal kapcsolatban tudomásul vehették, hogy az intézményt nem terheli felelősség. Itt vannak a részletek >>>Az Európai Unió tagállamai közül Franciaország, Svédország, Hollandia, Olaszország, Szlovákia és Románia, valamint az Egyesült Királyság már határozott lépéseket tett a mobiltelefonok kiszorítására az iskolákból. Franciaországban már 2010 óta nem lehet a tanórákon használni a mobiltelefont, 2018 óta pedig a szünetekben és az étkezési időben sem. Svédország a romló PISA eredmények miatt döntött a mobiltelefon-mentes iskolák mellett.