Akár még idén, a második negyedév folyamán elfogadhatják a Vízparti Tervet, a Balaton-part jövőjét befolyásoló rendeletet, legalábbis a Lázár János által vezetett Építési és Közlekedési Minisztérium reményei szerint. 

Borbély Sarolt, a tárca kormányrendeletet előkészítő osztályának vezetője a Balatoni Szövetség elnökségi ülésén tartott tájékoztatóján a napokban a hirbalaton.hu szerint arról beszélt, a tervezet környezeti értékelésének társadalmasítása március 31-ig zajlik.

Az osztályvezető jelezte,

több körben is zajlott már egyeztetés önkormányzatokkal, cégekkel, civilekkel és intézetekkel.

Akkor mintegy kétszázan éltek a véleményezés lehetőségével, s ennek hatására több helyen is változott a korábbi tervezet. 

Felelevenítették, a Balaton szabályozási partvonalának hossza 261 km. A partvonalnak közel felét, 110 kilométernyi részt ölel körbe nádas.

A jó állapotú parti nádasöv biztosítása nemcsak ökológiai szempontból fontos, hanem mert a partvédelem ingyen közmunkása 

– emelte ki Borbély Sarolt, aki előadta, az új Vízparti Terv hatálya az érvényben lévő régi szabályozáshoz képest 16 négyzetkilométerrel nőtt. Más területeken, ahol vasúti síneken vagy főútvonalon túlra terjedt a régi szabályozás, ott 0,3 négyzetkilométerrel csökkentették az új szabályozás kiterjedését.

Ismertetése szerint a Balaton szabályozási partvonalától legalább 30 méteres sáv beépíthetetlenül megőrzendő, az érvényes és az új szabályozás szerint is. Itt új épület nem helyezhető el, illetve a meglévő is csak 100 négyzetméter alapterületig bővíthető. A régi rendeletben ezt a sávot sokszor 30 méteresnél keskenyebben határozták meg, ezért az új Vízparti Terv valamennyit tud rajta bővíteni.

  • A beérkezett kritikák között volt, miszerint szükséges lenne egy egységes fogalom- és jelkulcsrendszer megalkotása. Erre Borbély azt felelte, „folyamatban van a főosztályon a településtervezési szabályzat újragombolása. A minisztérium honlapján is fent van, amit most felülvizsgálunk”.
  • Mások azt sérelmezték, hogy a terv nem különbözteti meg a nagyhajós, kishajós, csónakos kikötőket. Erre úgy reagált, a terv a fejleszthető, illetve a nem fejleszthető kikötőket különbözteti meg.
  • Akadt olyan meglátás is, hogy a Balaton partjának meghatározása továbbra is súlytalan, de az osztályvezető azzal cáfolta, hogy így lenne, hogy ez egy építésügyi szabályozás, továbbá törvényi szinten rögzített, hogy a tómeder területe nem csökkenhet.

Fájni fog: a kormány terve káoszt okozhat az ingatlanpiacon

Navracsics Tibor közigazgatási és területfejlesztési miniszter nemrég ismertette, hogy az önkormányzatok kezébe adott lehetőségek szabályozhatják a beköltözések számát és dinamikáját. De rányomhatja bélyegét a helyi ingatlanpiacra, a lakáshitelekhez való hozzáférés nehezebbé és költségesebbé válhat az érintett településeken. Bővebben.

A több mint fél évtizede készülő jogszabály környezeti értékelésének társadalmi egyeztetésével kapcsolatban Borbély Sarolt azt kérte, mindenki tegye meg minél előbb az észrevételeit az e-epites.hu-n.