A Fővárosi Közgyűlés által elfogadott Közlekedésbiztonsági Stratégia célkitűzése az, hogy 2030-ig 50 százalékkal csökkenjen a budapesti közúti közlekedés halálos áldozatainak száma, 2050-re pedig nullára. Jelenleg hetente egy ember hal meg a fővárosban közlekedési balesetben.

A Totalcar számolt be a BKK által tartott háttérbeszélgetésről, amelyen részletesen ismertették a stratégia egyik legfontosabb elemének, a fővároson belüli közlekedés sebességszabályozásának a részleteit. 

A balesetek kimenetelét és a sérülések mértékét jelentősen befolyásolja a sebesség. Gázolásnál, ha az autó sebessége 30 km/h, a gyalogosok 10, ha 65 km/h, akkor 80 százaléka nem éli túl a balesetet, a lakott területen belüli 50 km/h sebességnél pedig ez arány 40 százalék, vagyis négyszer nagyobb az esélye a tragédiának, mint 30 km/h-nál. 

Korábban terjedt egy olyan információ, hogy egész Budapest területén 30 km/h sebességkorlátozást vezetnének be, azonban most kiderült, hogy ez nem igaz, a sebességcsökkentés kimondottan progresszíven történik majd.

A jelenlegi Kresz szerint lakott területen 50 km/h a megengedett maximális sebesség, ettől azonban a közútkezelő saját hatáskörben eltérhet.

„Első lépésben a BKK szakemberei bekategorizáltak minden budapesti utat, részben az alapján, hogy mennyire erős vagy gyenge az adott út közterületi szerepe” – mondta el a cég mobilitásfejlesztési igazgatója, Bodor Ádám.

A különböző sebességkategóriákat részben a közterületi szerep alapján kell belőni. A gyorsforgalmi utak sebességhatárai így 50-70, a főutak 30-70, a gyűjtőutak 30-50, míg a helyi utak vagy utcák esetében 20-40 km/h között kell, hogy legyenek.

A BKK adatelemzői ezt követően megvizsgálták az elmúlt kilenc év rendőrségi baleseti statisztikáit, illetve ehhez hozzávették a Waze felhasználói által jelentett helyzeteket is. Az adatokat a mesterséges intelligencia is értékelte, figyelembe véve, hogy mi befolyásolhatja a balesetek kockázatát, kiszűrték azokat az útszakaszokat, ahol egyértelműen a sebességcsökkentés lehet a biztonságosabb közlekedés kulcsa. 

Először az I. kerületi Attila út Mikó utca és Alagút utca közötti szakaszán módosítják a legnagyobb megengedett sebességet 50-ről 40-re. A szakemberek szerint az 50 km/h-s sebességhatárnál a szakasz baleseti statisztikája 43 baleset/év/km, ami 19-re csökkenthető az új sebességkorláttal.

A következő lépésben a Szentmihályi út egy közel 1 kilométeres szakaszán csökkentik a sebességhatárt 60 km/h-ról 40-re, amitől a baleseti statisztika 45 baleset/év/km-ről 18-ra változhat. A további útszakaszokat hétről-hétre folyamatosan vonják majd be a programba.

Felejtse el, hogy megszokásból vezet, trükközik a traffipax

A traffipaxok új generációját tesztelik már Svájcban. Olyan integrált digitális rendszereket, amelyek igazodnak a helyzetfüggő, esetileg meghatározott sebességhatárokhoz.