A kormány november 10-én társadalmi egyeztetésre kiadta, majd november 14-én némileg módosított szöveggel sietve beterjesztette az országgyűlés elé a Digitális Állampolgárság Programról szóló törvénytervezetet, amely elfogadása esetén 2024 júliusától felváltja az elektronikus ügyintézésről szóló törvényt.
Kósa Ferenc, a Magyar Elektronikus Aláírás Szövetség Egyesület elnöke szerint nem csupán arról van szó, hogy a kormánynak a jövőben sikerül-e a gyors átállás, hanem arról, hogy az állampolgároknak is sikerül-e hasonlóképpen a váltás.
Kósa Ferenc a jövőt úgy festi le, hogy a törvény életbe lépése után a digitális állampolgárság mobilalkalmazáson belül tárcaként lesznek kezelhetők a telefonunkon az okmányaink, köztük a személyi igazolvány, a jogosítvány, a lakcímkártya és társaik.
Az említett alkalmazás regisztrációval automatikusan és alapértelmezettként az elektronikus kapcsolattartást választjuk minden hatósági ügyünkben (így nem kell külön rendelkeznünk erről, mint most a Rendelkezési Nyilvántartásban).
A törvénytervezet jelenleg is biztosít választási lehetőséget a digitális és a személyes, vagy a papír alapú ügyintézés között, de a mobil elvesztése vagy cseréje esetére is biztosít megoldást, tehát az alkalmazás költöztethető lesz.
Sok a tisztázatlan kérdés
Az elképzelésekről majd csak akkor kaphatunk tisztább képet, ha megjelenik a törvény végrehajtási rendelete, addig még viszonylag sok a tisztázatlan kérdés – hangsúlyozta Kósa Ferenc.
Az első ilyen dilemma az arcfelismerésen alapuló azonosítás. Az eAzonosítás teljes mértékben átáll az arcfelismerésen alapuló azonosításra, így nem lesz szükség azonosítókra és kódokra a bejelentkezéshez, kérdés, hogy ez mennyire lesz könnyen használható, mert a Központi Azonosítási Ügynök (KAÜ) jelenleg működő videós azonosítása sajnos nem ezt mutatja.
Továbbá: 2024. szeptember 1-től jön az eAláírás, amiről sajnos még szintén nem sokat tudni, csak annyit, hogy mobilon fog működni és átmenet nélkül felváltja az azonosításra visszavezetett dokumentumhitelesítés szolgáltatást (valamint átmenettel a személyi igazolványhoz igényelhető minősített elektronikus aláírást is).
Ezzel csak az a probléma, hogy jelenleg minden elektronikus ügyintézési szolgáltatás az avdh hitelesítésre van felépítve, így kérdés, hogy ezt hogyan tudja a kormány (és minden csatlakozott szolgáltatás) egy éjszaka alatt lecserélni. És persze az is kérdés, hogy a felhasználók/ügyfelek milyen gyorsan tudnak átállni a keretalkalmazáson belül elérhető eAláírás használatára, amihez előbb egy személyes jelenléttel történő azonosítás és ügyfélregisztráció is szükséges.
Harmadik kérdéskör: a tervezet indokolása szerint az ePapír teljesen átalakul, egyszerűbb és széleskörűbb használatra lesz alkalmas, azonban jelenleg ennek részletei sem ismertek.