Továbbra sem látszik a fellendülés a belföldi e-kereskedelmi piacon, a jelenség nem magyar sajátosság, szinte minden régiós és EU-s piacot is érint. Az okok között
- elsősorban az elmúlt két év folyamatos vásárlóerő-csökkenése,
- és a látványosan megerősödő kínai e-kereskedők térhódítása áll.
Ebben a piaci környezetben az online vásárlókért folyó versenyben egyre nehezebb dolga van a hazai vállalkozásoknak.
A magyar e-kereskedelmi piacon működő webáruházak által kiszolgált online rendelések száma alig 7 százalékos növekedést követően 2023-ban meghaladta a 83 millió rendelést, melynek összértéke mintegy 1474 milliárd forint volt. Az e-kereskedelem teljes kereskedelmen belüli részaránya 9,8 százalékon zárta a 2023-as évet - derül ki a GKID piackutató és tanácsadó cég és a Mastercard közös, Digitális Kereskedelmi Körkép című kutatássorozatának idei első adatfelvételéből.
Az online kiskereskedelmi forgalom bővülése ezzel a teljesítménnyel mindössze 8,5 százalékos emelkedést mutat 2022-höz képest. A COVID évek hiper növekedése után indult látványos lendületvesztés ráadásul 2024 első három hónapjában tovább folytatódott, és év-év összehasonlításban, forgalmi alapon már csupán 6,1 százalékos bővüléssel zárta 2024 első negyedévét a belföldi e kereskedelem.
2022-ben
- a COVID
- és az orosz-ukrán háború következtében megtorpanó gazdaság,
- energiaválság
- és inflációs sokk új korszakot nyitott a magyar és EU-s e-kereskedelemben egyaránt.
A vásárlók visszatértek a hagyományos üzletekbe, az online térben pedig egyre bátrabban kezdtek rendelni olcsóbb helyettesítő termékeket és alternatívákat külföldi, leginkább kínai webshopokból.
Ezek a kínai kereskedők az Európai Unió (EU) 2021-es vámszabályzás-változását követően újragondolták a logisztikát és gyorsabb, vámmentes útvonalakat építettek fel az európai vásárlóknak. Ezzel párhuzamosan a kínai kereskedők olcsó kínálatára a vásárlóerő csökkenése miatt minden korábbinál nyitottabbá váltak a vásárlók Európa szerte, amit az oldalak és a kampányok gyors és teljes, „honosításai” csak könnyebbé tettek.
Így a kereslet fennakadás nélkül találkozhat a drasztikus értéklánc-rövidítés révén olcsóbb árakkal, és a magas kiszolgálási színvonallal.
Az egész piacot reklámokkal szőnyegbombázó kínai kereskedőknek köszönhetően az online vásárlók
bázisa gyorsan nőni kezdett.
A jelenség alig fél év leforgása alatt olyan méreteket öltött, hogy már nem csak az internetes, hanem a hagyományos kereskedelemre is veszélyt jelent, ilyen globális hódító többek között a kínai Temu, Shein vagy épp a török Trendyol.
A GKID adati a Temu magyar vásárlói bázisának mérete 2024 áprilisában már átlépte a 1,28 millió főt, amihez 2024 első három hónapjában több mint 1,5 millió magyar vásárlónak küldött rendelés is társult.