Az Economx úgy tudja, az elektromos rollerek ittas vezetésével kapcsolatban hazánkban joghézag uralkodik. Leginkább azért, mert az elektromos rollerek használatát és a közlekedésben elfoglalt helyét, továbbá ittasan történő vezetését érintően nincs egyetlen hatályos magyar jogszabály sem.
Ennek pedig az a következménye, hogy az e-roller jogi besorolása is kérdéses, másfelől pedig nincs kialakult és következetes bírói gyakorlat.
Hogyan sikerült ezt összehozni a jogalkotónak, és miért alakult ez így? Ennyire nehéz az elektromos rollerekre vonatkozó szabályozás meghozása? Mi indokolja ezt?
Mindenki bosszankodik a bénázás miatt
Az Újváry és Társai Ügyvédi Társulás szakértői az Economx megkeresésére kifejtették: már több gyanúsítotti kihallgatáson is elhangzott az eljáró nyomozótól, valamint a bírósági tárgyaláson mind a vádat képviselő ügyészektől, de még maguktól a bíróktól is, hogy rendkívül bosszantó módon hazánkban nem szabályozzák az elektromos rollerek jogi helyzetét.
Történt már olyan, hogy a nyomozóhatóság megszüntette az eljárást, ám akár a vádemelést követően egészen a bírósági tárgyalóteremig is eljuthat az ügy. Az esetek legnagyobb többségében mégis kivétel nélkül a nyomozóhatóságtól az ügyészség elé kerül az ügy, ahol vádat emelnek és büntetővégzés születik.
Pedig voltaképpen nem lenne nehéz szabályozni a kérdést, ha nem is feltétlenül jogosítványhoz kötnék az e-roller vezetést – amivel az összes társaság bevétele biztosan csökkenne – legalább azt kellene jogszabályi szinten rögzíteni: járműnek minősül az elektromos roller, amelynek ittas állapotban történő vezetése büntetendő.
Egyébként az információk szerint a javaslat kész is lenne, csak ez egyelőre nem elfogadott jogszabály.
A jogi megoldás az volna, ha egy külön járműkategóriát határozna meg a jogalkotó úgy, mint a többi járműnél. Az elkülönítés nem nehéz, hiszen a jármű sajátosságai – teljesítményképessége, maximális sebessége stb. – mind olyan szempontok, amelyek mentén lehetne különbséget tenni.
A Kúria már döntött, de jogszabály még nincs
A bírói gyakorlat valamennyire kialakult. Ha nem tudja az ügyészség bizonyítani, hogy a vádlott a gépi meghajtását felhasználva közlekedett a rollerrel, akkor általában felmentik. Ugyanis rövid távon gurulhatunk vele, nem blokkol le azonnal.
Ellenkező esetben, kivétel nélkül büntetnek. Nagy kérdés ugyanakkor, milyen büntetést szabnak ki, az adott bíró hogyan vélekedik a konkrét ügyben.
Tavaly született egy kúriai döntés, amelyet követnek a bíróságok (annak ellenére, hogy Magyarországon nincs precedensjog). Első fokon a bíróság megállapította a vádlott bűnösséget, másodfokon pedig azt, hogy nem bűnös.
Végül a harmadfok kimondta: az elektromos roller gépi meghajtású jármű, ezért ittas vagy bódult állapotban való vezetése közúton, vagy közforgalom elől el nem zárt magánúton bűncselekményt valósít meg – emelték ki a Újváry és Társai Ügyvédi Társulás szakértői.
A Kúria indoklása szerint: „a KRESZ meghatározza a jármű fogalmát: közúti szállító- vagy vontató eszköz, ideértve az önjáró vagy vontatott munkagépet is. Megjegyzendő, hogy a jármű fogalma általában véve még ettől is szélesebben értelmezhető, mivel járműveknek a szárazföldi, vízi és légi személyszállító és/vagy teherhordó eszközöket tekintjük. (…) Aligha vitatható, hogy az elektromos roller személy szállítására szolgáló közlekedési eszköz, tehát a KRESZ meghatározásának megfelel, ugyanakkor az ugyanott meghatározott kivételek között nem szerepel.”
Kardinális pontja volt a jogkérdés eldöntésének a gépi meghajtás megléte: bírói gyakorlat szerint gépi meghajtásúnak kell tekinteni azokat a közúti járműveket, amelyeket beépített erőgép hajt.
Így büntetnek, ha büntetnek
A büntetés mértéke teljesen változó. Legtöbb esetben járművezetéstől való eltiltást és pénzbüntetést szab ki a bíróság. A Debreceni Ítélőtábla egyik határozata szerint az elektromos rollerrel megvalósított bűncselekmény tárgyi súlya nyilvánvalóan kisebb az egyéb gépi meghajtású járművel megvalósított bűncselekményeknél.
Az elektromos roller műszaki adottságai, a szállítható személyek száma, tömege és teljesítménye, az okozható baleset és sérülés mértéke okán nem esik azonos megítélés alá a vezetői engedélyhez kötött gépjárművekkel, ezáltal a társadalomra veszélyessége is csekélyebb, ennél fogva enyhébb büntetés jár ebben az esetben, mint más járművel megvalósított bűncselekmény esetén.
Attól is függ, hogy mennyi idő telt el az eltiltásból (ez ugyanis beszámít az eltiltás időtartamába). Enyhítő körülmény a makulátlan vezetői előélet, az eljárás során történő együttműködés, akárcsak a bűnbánó magatartás, .
Pénzbüntetés esetén pedig az is számíthat, ha például valaki több személyt tart el, tartozásai vannak, vagy alacsonyabb a jövedelme.