Az Európai Parlament (EP) 2024. április 24-én fogadta el a platform alapú munkavégzés munkakörülményeinek javításáról szóló irányelvét, amely az ételfutárok, a taxisofőrök munkaviszonyát érinti főként.
E szerint „digitális munkaplatform”-nak minősül
- minden olyan természetes
- vagy jogi személy,
aki vagy amely olyan kereskedelmi szolgáltatást nyújt, amely megfelel az alábbi követelmények mindegyikének:
- legalább részben távolról, elektronikus úton, így például weboldalon vagy mobilalkalmazáson keresztül,
- a szolgáltatás igénybe vevőjének kérésére történik;
- szükséges és lényeges elemként magában foglalja a magánszemélyek által fizetés ellenében végzett munka megszervezését, függetlenül attól, hogy azt a munkát online vagy egy bizonyos helyszínen végzik-e;
- magában foglalja automatizált nyomonkövetési vagy döntéshozatali rendszerek használatát.
Az automatizált nyomonkövetési rendszereket a platform alapú munkát végző személyek munkateljesítményének vagy a munkakörnyezetben folytatott tevékenységeinek nyomon követésére, felügyeletére vagy értékelésére hozták létre. A platform alapú munkavégzésnek pedig a digitális munkaplatformon keresztül végzett munka minősül.
– közölte Szemán Péter, a Bán, S. Szabó, Rausch & Partners szakértője.
Ilyen munkát végző személyek lehetnek
- az ételfutárok vagy a taxisofőrök,
- de a későbbiek folyamán ez a kör bővülhet és bármely
- más jogviszony is ide tartozhat, amelynek során egy külsős magánszemély elektronikuson úton, weboldalon vagy mobilalkalmazáson keresztül nyújt szolgáltatást a szolgáltatás megrendelőjének, így akár egy távolról nyújtott informatikai munka is ide tartozhat.
Magyarországon nemrég a Kúria az ételfutárként dolgozók jogviszonyát vizsgálta, azzal, hogy a futárok vajon munkaviszonyban vagy megbízási jogviszonyban állnak-e.
A Kúria arra a következtetésre jutott, hogy jogszerű az ételfutárok megbízási jogviszonnyal történő foglalkoztatása.
Az EP új irányelve azonban a Kúriához képest másként értelmezte a platform alapú munkavégzést és megállapította, hogy
ezen a szerződéses jogviszonyról alapesetben vélelmezhető, hogy munkaviszony, de ez a vélelem megdönthető. Amennyiben a szolgáltató (azaz a munkáltató) meg kívánja dönteni a jogi vélelmet, rá hárul annak bizonyítása, hogy a szóban forgó szerződéses jogviszony a helyi jogszabályok és bírói gyakorlat alapján nem tekintendő munkaviszonynak.
E célból a tagállamoknak létre kell hozniuk a foglalkoztatotti jogviszony tényleges megdönthető jogi vélelmét, és 2 évük van a platform munkavégzésről szóló irányelv szabályainak a saját jogba történő átültetésére.
Ez azt jelenti, hogy magyar jogalkotónak kell
- egyrészt módosítani a magyar jogszabályokat az irányelv szabályainak megfelelően,
- másrészt meghatározni azokat a körülményeket és feltételeket, amelyek alapján a munkaviszonyra vonatkozó jogi vélelem megdönthető lesz.
Valószínűsíthető, hogy ilyen körülmény lesz az ellenőrzési jog, az irányítási jog, illetve az ellátandó feladat munkakörként történő meghatározása.
További jogszabály-módosításig marad a Kúria által kidolgozott gyakorlat
– húzta alá a szakértő.