A jelek szerint tavaly már lezajlott a nagy újautó-piaci átrendeződés, és idén már nem igazán lesz változás. A tendencia maradt, tehát amíg évekkel korábban nagyságrendileg 70 százalék volt a magánszemélyek részesedése az új autót vásárlók között, a maradékon a céges vásárlók osztoztak, addig mostanra megfordult ez az arány. Ennek oka, hogy a magánszemélyek eltűntek a piacról, tehát az az eladott mennyiség hiányzik, ami korábban náluk talált gazdára.
Az elsősorban hitelre vásárló réteg számára azonban a hitelfelvételi lehetőségek igencsak beszűkültek, és mivel ebben a tekintetben továbbra sincs változás, így a korábban említett arányok megváltozását idén sem tartja valószínűnek egyetlen általunk megkérdezett importőr sem. Abban viszont nem volt egyetértés, hogy a tavalyi mélypont és a jól induló első néhány hónap tükrében 2011-ben sikerül-e a piacnak növekedést produkálnia.
Az elmúlt évben ugyanis 43 476 új autót helyeztek forgalomba Magyarországon, pedig ez a szám még egy évvel korábban is 60 ezer felett volt. Az év eleji várakozások szerint idén 58-60 ezres lehet az újautó-piac, ezt még alá is támaszthatja az év indulása, hiszen az első négy hónap adatai valóban mérsékelt bizakodásra adnak okot: januártól áprilisig 15 097 új autót helyeztek forgalomba, míg az egy évvel korábbi hasonló időszakban 13 876 darabot. Igaz, lapunk kérdésére több importőr is kiemelte, hogy a növekedés elsősorban az erős január-februárnak köszönhető, március-áprilisban a tavalyihoz hasonló forgalomba helyezési adatokat regisztráltak, ez pedig nem éppen a legjobb előjel az év hátralevő részére.
A jelenleg kiszámíthatatlannak tűnő helyzetet a hazánkban jelen lévő jelentősebb márkák is egymástól eltérően értékelik. A Porsche Hungaria, a Volkswagen-konszern márkáinak hazai importőre esősorban azért optimista, mert több, korábban kiváró ügyfelük esetében is komoly érdeklődést tapasztaltak az újautó-beszerzések iránt. A cégek ugyanis felismerték, hogy a korosodó flották üzemeltetése egyre kevésbé gazdaságos, ezért több visszajelzés is érkezett, miszerint idén lecserélik az autóparkot. A piac számára jelzésértékű, hogy fellendült a tenderek száma, több ajánlattal keresik meg az importőröket a flottakezelő vállalkozások − teszi hozzá saját tapasztalatait Ördögh Ibolya, a Hyundai pr-vezetője. Egyes márkáknál már nem csak az ajánlatok sikerességében lehet bízni. A Volvónak például itthon a múlt év első négy hónapjához viszonyítva 40 százalékkal több autót sikerült értékesíteni flottaügyfeleknek − emelte ki Sztárcsevity Andrea, a Volvo marketingigazgatója. A svéd márkánál egyébként bíznak a tendencia erősödésében, a szakember is megerősítette, hogy az elmúlt három évben flottavásárló partnereik jó része elhalasztotta a meglévő gépkocsipark cseréjét.
Egyes szegmensek kifejezetten jól teljesítenek. A maximum 3,5 tonna össztömegű kishaszonjárműveket is magába foglaló piac az év első négy hónapjában több mint 12 százalékkal bővült − hívta fel a figyelmet a tényre Kismartoni Péter, a Renault pr-vezetője. Ráadásul a Renault esetében jelentősen, 20-ról 37 százalékra nőtt a nagyflottás vásárlók aránya, ami talán azt mutatja, hogy ismét mernek "vállalkozni" a cégek.
A legkeresettebb kategória persze továbbra is a kompakt: az ide sorolt autók már tökéletesen elegendők minden átlagos feladatra, ráadásul az új modellek személyre szabhatósága, motorizáltsága és extralistája kimondottan széles palettán mozog ahhoz, hogy mindenki megtalálja magának a leginkább megfelelőt. Nem véletlen, hogy az év első négy hónapjának adatai szerint a legnépszerűbb öt típus mind ebből a kategóriából kerül ki. A Porsche Hungaria is Skoda Octaviából, Volkswagen Golfból, illetve annak négyajtós változatából, a Jettából adja el a legtöbbet. Jelenleg a C-szegmensben értékesített autók körülbelül 75 százaléka céges − állítja Nagy Norbert, a Kia Motors Hungary országigazgatója. A márka által kínált Cee'd ugyanakkor még − a Hyundaihoz vagy a Daciához hasonlóan − küzd az előítéletekkel. Az autóik ugyanis műszaki tartalomban nem, de presztízsben nálunk még elmaradnak a nagy konkurensektől. A Kia esetében ez azt jelenti, hogy náluk jóval a piaci átlag alatti, mindössze 35-40 százalék körüli a céges értékesítés. A takarékosság ugyanakkor az eddig kevéssé favorizált márkák malmára hajtja a vizet, hiszen ár/érték arány alapján igenis tudnak kedvező ajánlatot adni.
Sokan úgy gondolnák, hogy egy cégnek fontos a környezettudatosság, mármint autóflottája szempontjából is. A jelenlegi helyzet persze már lényeges előrelépés a két-három évvel ezelőttihez képest − nem mellesleg azóta a takarékos modellek aránya is drasztikusan nőtt −, mégis elsősorban a prémium márkáknál jelenik meg ez az igény hangsúlyozottan. A BMW tapasztalatai szerint sok vállalati ügyfél már fogyasztási, illetve károsanyag-kibocsátási értékeket is meghatároz egy-egy beszerzés során. Van olyan céges vásárló, amely kifejezetten környezettudatos elkötelezettsége miatt döntött úgy, hogy flottáját a kiemelkedően takarékos BMW 320d Efficient Dynamics Edition modellekből alakítja ki − árulta el Jávor Dániel, a BMW Magyarország pr-vezetője. Hasonló tapasztalatokról számolt be a Volvo is, meglátásuk szerint hiába van egy gyártónak sok paraméter alapján megfelelő terméke, ha magas a szén-dioxid-kibocsátása, akkor a modell szinte biztos, hogy kiesik a komolyabb tenderekből. A svédek emiatt is nagy reményeket fűznek az alacsony szén-dioxid-kibocsátásra optimalizált modelljeikhez, ráadásul a kisebb környezeti terhelés alacsonyabb fogyasztással, ezzel pedig kisebb fenntartási költséggel párosul.
Az utóbbi kiemelten fontos. A válság következményeként ugyanis sok helyen a vállalati flotta költségkeretét is szűkítették, ennek megfelelően gyakran tapasztalnak a korábbinál nagyobb árérzékenységet az importőrök. A megtakarítási igény azonban gyakran nem megfelelően átgondolt. Nagy Norbert szerint gyakran találkoznak olyan esettel, hogy nem az autó tényleges ára, hanem az elérhető kedvezmény mértéke foglalkoztatja jobban a vásárlókat, ráadásul ezektől teljesen független az üzemeltetés egy kilométerre jutó összege, pedig ez talán sokkal fontosabb, mint az egyszeri vételár.
Egyelőre senki sem mer komoly jóslatokba bocsátkozni, mikor találhat ismét magára a hazai autópiac. Az egészségesnek vélt, 100−150 ezer darab közé becsült mennyiséget mindenesetre jellemzően 2014−2015 környékére várják a szakértők. Ez pedig jelentős átrendeződést hozhat, elsősorban az elmúlt években kevésbé kelendő márkák erősödhetnek meg, így a márkarangsort sokáig vezető Suzuki egyeduralma talán már végleg a múlté.
Márka | Eladások |
Opel | 1698 |
Ford | 1634 |
Skoda | 1621 |
Volkswagen | 1462 |
Renault | 1367 |
Toyota | 788 |
Nissan | 589 |
Peugeot | 532 |
Hyundai | 490 |
Suzuki | 462 |
Forrás: DataHouse |