A fogyasztói érdekeket a közérdekvédelmi ügyész képviseli, a fogyasztók személyesen nem vesznek részt a perben, nincs ügyvédi és perköltség. A bíróságon az ügyész kérheti a hibás termékek kicserélését, a vételár visszatérítését, vagy a fogyasztók kárának pénzbeli megtérítését.
Honnan tudják a fogyasztók, hogy milyen döntés született? A fogyasztók a keresetről, a per állásáról és a bíróság ítéletéről több forrásból is tájékozódhatnak. A perindításra feljogosított szervezetek és a fogyasztóvédelemért felelős miniszter a honlapjukon tájékoztatást nyújtanak minderről.
A bíróság pedig az ítéletben olyan szövegű nyilvános közlemény közzétételét rendelheti el, amely alapján az ítélettel érintett (károsult) fogyasztóknak a jogosultsága felismerhető. A vállalkozás köteles az ítélet szerint eljárni, de önkéntes teljesítés hiányában a fogyasztók az ítélet alapján bírósági végrehajtást is kezdeményezhetnek.
Nem csupán egy fogyasztót, hanem ezreket, százezreket is
Többszázezer fogyasztó érdekei is képviselhetőek egy ilyen perben, úgy hogy nem kell a tárgyalótermek padlóját koptatni.
A képviseleti keresetet az ügyész nem az egyéni fogyasztó (bejelentő) érdekében indítja meg, hanem minden olyan személy érdekében, akit a jogsértés érint, vagy érinthet, de kötelező szabály, hogy a törvényi feltételek meglétét az ügyész előzetesen ellenőrzi.
A fogyasztói jogokat sértő bűncselekmények esetén az ügyészek a büntetőeljárási jogköreiket gyakorolják, a képviseleti kereseteknél azonban a fogyasztók polgári jogait védik.
Számos fogyasztóvédelmi eszköze van az ügyészségnek
A Napi.hu számos esetben foglalkozott azzal, hogy az elmúlt években folyamatosan bővül az ügyészek fogyasztóvédelmi jogköre. A Legfőbb Ügyészség sajtóosztályán többször is megerősítették, a képviseleti kereseten túl már eddig is több lehetőség állt az ügyészség rendelkezésére.
Ilyen például a perelhárító ügyészi felhívás, tavaly 150 esetben próbálták ily módon védeni a fogyasztói jogokat, a legtöbb baj, az esetek 95 százalékában a webáruházakkal volt.