A Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) szerkesztőségünkhöz küldött nyilatkozatában határozottan elítélte és visszautasítja Gulyás Gergely miniszter kijelentéseit, melyeket a csütörtök délelőtti kormányinfón mondott.
A szakszervezet szerint a kormány az elmúlt 12 év alatt szinte semmit sem tett a diákok esélyegyenlőségéért, a hátrányos helyzetű településeken élő gyermekek felzárkóztatásáért, és kiemelték, hogy Magyarországon az iskola még növeli is a társadalmi különbségeket a diákok származásától függetlenül.
Vagyis az „integrációs nehézségekért”, ezt Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter említette a 2023. június 27-én tartott Kormányinfón, egyedül a kormány a felelős – állítja a PSZ.
Gulyás Gergely: Az Európai Bizottság 800 milliárddal tartozik a magyar tanároknak
A kormány reálisan másfél-1 százalékos gazdasági növekedéssel számol idén, ami jövőre akár 4 százalék is lehet. Gulyás Gergely szerint az Európai Tanács elfogadhatatlan formában döntött a migránsok elosztásának mechanizmusáról. A kormány 238 millió összegű programnyilatkozatot küldött az Uniónak, amivel a kkv-k támogatását igyekeznek biztosítani. Bővebben >>>Gulyás szavait idézték
A PSZ határozottan elítéli és visszautasítja a miniszternek a kompetenciamérés rossz eredményeiről tett kijelentését, miszerint
ott, ahol a cigány gyermekek száma nagyon magas, ezek a problémák sokkal erősebben jelentkeznek.
A PSZ évek óta hangsúlyozza, hogy a felzárkóztatáshoz több pedagógiai asszisztensre, gyógypedagógusra és fejlesztő pedagógusra, szociális munkásra lenne szükség.
„Évek óta több pénzt kellett volna fordítani a roma származású gyermekek, diákok felzárkóztatására, nem utolsó sorban megbecsülni azokat az oktatásban dolgozókat, azokat a pedagógusokat, akik a hátrányos, illetve halmozottan hátrányos helyzetű térségekben dolgoznak” – hívta fel a figyelmet a szakszervezet.
A kormány szerint Brüsszel tartozik a tanároknak – idézték fel a délelőtt elhangzottakat.
Mivel tartozik a magyar kormány azoknak a diákoknak, akik a legutóbbi kompetenciamérés rossz eredményei alapján (ők 40 százaléknyian vannak az általános iskolások között) csak betanított munkára lesznek alkalmasak? Származásuktól függetlenül
– zárta sorait a kérdéssel a pedagógusokat tömörítő szakszervezet.
A magyar diákok szövegértése egyre elkeserítőbb
A legfrissebb kompetenciamérést figyelembe véve, 14 év leforgása alatt a tanulók 2022-ben produkálták a leggyengébb eredményeket. Bővebben >>>Civil szakszervezetek szerint az egyik legsúlyosabb társadalmi probléma maradt megoldatlan
„Egyetértünk Gulyás Gergelynek a mai kormányinfón tett kijelentésével, amelyben az idei lesújtó kompetencia adatok kapcsán elismerte, hogy gond van a roma gyerekek oktatási integrációjával” – írta az alábbi 16 civil szakszervezet közös közleményében:
- Polgár Alapítvány az Esélyekért
- Roma Oktatási Ügykoalíció
- 1 Magyarország Kezdeményezés
- Roma Sajtóközpont Egyesület
- Romaversitas Alapítvány
- Tanítanék Mozgalom
- Varázskert Egyesület
- Érdekem az Érdeked Egyesület
- Élménylelő Ifjúsági Egyesület
- Gyerekesély Közhasznú Egyesület
- BAGázs Egyesület
- Autonómia Alapítvány
- Egységes Diákfront
- Rosa Parks Alapítvány
- UCCU Alapítvány
- Civil Kollégium Alapítvány
Szerintük ez ma a legsúlyosabb társadalmi kérdések közé tartozik, és a roma tanulók oktatási sikertelenségében összpontosul ugyanis a magyar közoktatás szinte minden problémája.
A Miniszterelnökség gyorsan reagált
Nehéz szövegértési képességeket elvárni a diákoktól, ha az a Pedagógusok Szakszervezeténél is hiányzik. A Pedagógusok Szakszervezete úgy ítéli el a Miniszterelnökséget vezető miniszter kijelentését, hogy – mint a nyilatkozatból kiderül – maga is egyetért vele – tájékoztatott a Miniszterelnökség.
A tanárok megbecsüléséért való aggódás a kormány szerint hiteltelen egy olyan szakszervezettől, amely annak a baloldal kampányát támogatta és ma is azokkal a pártokkal fúj egy követ, amelyek mindent megtesznek Brüsszelben, hogy a kormány által tervezett pedagógus-béremelést megakadályozzák.
Ha a Pedagógusok Szakszervezetének a tanárok életkörülményei valóban fontosak lennének, akkor – legalább az Európai Unióban – a kormánnyal harcolna azért, hogy Brüsszel törlessze a Magyarországgal és a magyar tanárokkal szembeni tartozását és folyamatos jelentős béremelés mellett 15 hónap múlva átlag bruttó 800 ezer forint legyen a tanári fizetés Magyarországon
– jelezte a Miniszterelnökség.
Ami a Pedagógusok Szakszervezete által megfogalmazott kritikák valóságtartalmát illeti, felsorolták, hányféle intézkedés szolgálta az esélyegyenlőséget:
- Az EFOP program keretében több mint 10 milliárd forinttal támogatta a kormány minden tankerület esélyegyenlőségi intézkedési tervét. A beiskolázási körzetek kialakításakor évről évre fontos szempont a szegregáció kiküszöbölése.
- 2015-től kötelező az óvodáztatás, amelynek keretében a cigány gyerekek is teljes körű iskolai felkészítésben részesülnek.
- A tehetséges diákok felzárkózását elősegítendő országos hálózatként működtetik az Arany János Programot, kollégiumi elhelyezést, ösztöndíjat biztosítanak.
- Tanodákat hoztak létre, melyek az adott településeken délutáni foglalkozásokat, tanulási lehetőséget biztosítanak az arra rászorulóknak.
- Programot indítottak a halmozott hátrányokkal küzdő cigány lányok végzettség nélküli iskolaelhagyásának csökkentése érdekében. A cigány fiatalok felsőoktatási részvételének erősítése érdekében létrehoztuk a roma szakkollégiumi rendszert.
Az új pedagógus életpályatörvény és az arra alapozott pedagógus béremelési program egyik célja, hogy javuljon a hátrányos helyzetű diákok felzárkóztatása. A törvény szerint a kedvezményezett és felzárkózó településeken, továbbá azokban az iskolákban, ahol a hátrányos helyzetű diákok aránya a 10 százalékot meghaladja és felzárkóztató programot folytatnak, 20 százalékkal magasabb fizetést kapnak a pedagógusok – zárta sorait a Miniszterelnökség.
Szaktanárhiánnyal küzdő kistelepülésekben élnek
A roma diákok nagyrészt olyan kistelepüléseken élnek, ahol eleve nem tudnak hozzáférni a minőségi oktatáshoz. Ezen települések iskoláinak zömében évtizedek óta szaktanárhiánnyal küszködnek, amelyek infrastrukturálisan és eszközellátottságban is messze elmaradnak az elvárt szinttől.
Vajon ez kinek a felelőssége? Tizenkét év kormányzás után kire lehet mutogatni emiatt?
– vetette fel a 16 szakszervezet a fenti Facebook-bejegyzésben.
A roma gyerekek nagy része nem rendelkezik megfelelő informatikai eszközökkel és interneteléréssel, így a Covid-időszakban történt, mindenkit megviselő online oktatás – a széleskörű civil összefogás ellenére – leginkább őket sújtotta. Felbecsülhetetlen ebből fakadó lemaradásra hívták fel a figyelmet.
Az alábbiakban változtatás nélkül közöljük a civil szervezetek közös levelét, melyet a miniszterelnökséget vezető miniszternek címeztek:
„Tisztelt Gulyás Gergely!
Megszoktuk már, hogy ha a kormány egy számára kényelmetlen problémával szembesül, akkor valahogy mindig van kire áthárítani a felelősséget. Ebben a mutogatásban most – talán nem szándékosan – mégis sikerült megragadnia a lényeget!
Most már csupán annyi a dolguk, hogy vonják le a helyes következtetést: az a módszer, ahogyan a magyar közoktatást eddig irányították, ahogyan a szegénységben élő roma gyerekeket kezelték, látványosan csődöt mondott!
Van viszont remény, meg kell hallani azok hangját, akik hosszú évek óta következetesen kiállnak a roma gyerekek kirekesztése ellen.
Íme néhány javaslat, ami már rövid- és középtávon is eredményeket hozhat:
Indítsanak átfogó felülvizsgálati programot a roma gyerekek indokolatlan értelmi fogyatékossá minősítésének csökkentése érdekében. Ezáltal a korlátozott gyógypedagógiai kapacitást a valódi SNI tanulókra lehetne fordítani.
A roma gyerekek egyenlőségének biztosítása mellett zárják be azokat a kistelepülési iskolákat, ahol a gyereklétszám nem indokolja fennmaradást. A sokszor roma többségű kisiskolák megszüntetése ezáltal a költségvetési kiadásokat is csökkentené.
Minden állami normatívából működtetett általános iskolában – így például az egyházi fenntartású intézményekben is – ugyanazok a beiskolázási szabályok érvényesüljenek.
A pedagógusképzés és az életpályamodell teljes megújításával tegyék ismét vonzóvá és megbecsültté a pedagóguspályát, mert tanár nélkül nincs jövő.
Olyan oktatási reformra van szükség, amely valóban átalakítja az oktatási rendszer egészét úgy, hogy mindenki egyformán elérhető és egyenlően magas szintű oktatást kaphasson!”
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!