2022-ben közel 688 ezer gyorshajtásos büntetést szabott ki a rendőrség, szemben az egy évvel korábbi több mint 451 ezer esettel. Vagyis tavaly másfélszer annyiszor kaptak gyorshajtásról szóló levelet az autósok, mint 2021-ben. Érdekesség, hogy egy évvel korábban – amikor a koronavírus-járvány miatt lezárások voltak – több mint 637 ezer alkalommal büntettek – írja a totalcar.hu.
Néhány kirívóbb gyorshajtásos eset az elmúlt időszakból:
A gesztelyi körforgalom közelében egy autó a megengedett 60 km/h helyett 141 km/h-val közlekedett. A hatóság a sebességtúllépés miatt a sofőrrel szemben 130 000 forint helyszíni bírságot szabott ki.
A 403-as úton 183 km/h-val ment egy autó a megengedett 90 km/h helyett, valamint a táblás tiltás ellenére előzött is.
A gyorshajtó a megyeszékhely egyik lakó-pihenő övezetében, ahol a megengedett legnagyobb sebesség 20 km/h, 104 km/h sebességgel haladt.
A lap arra volt kíváncsi, hogy tavaly és a korábbi években hány esetben szabott ki gyorshajtásos bírságot a rendőrség, a 2022-es eredmény első látásra minimum ijesztő.
Gyorshajtásért kiszabott bírságok száma (darab)
- 2018 682 469
- 2019 755 811
- 2020 637 422
- 2021 451 383
- 2022 687 805
Forrás: Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK)
Sovány vígasz, hogy 2019-ben jóval többször, mintegy 756 ezerszer járt a csekk, ez volt a csúcs 2018 óta. A számokból kiderül, hogy 2018 és 2022 között az éves átlag 642 ezer, ezt a számot azonban lehúzza az alacsony 2021-es adat.
A gyorshajtásos bírságok száma 2021 és 2022 között óriásit emelkedett, személysérüléses balesetből ugyanígy több történt.
A rendőrségi statisztika szerint tavaly 14 679 személysérüléses baleset történt, ami 3,2 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit, igaz, a járvány előtti, 2019-es közel 17 ezer esettől elmarad. Jó hír, hogy a 460 tavalyi halálos baleset 1,5 százalékos csökkenést jelent 2021-hez képest, és a 2019-es 530 esettől is elmarad.
A rendőrségi statisztikák szerint a több százezer bírság ellenére továbbra is a gyorshajtással magyarázható a legtöbb személysérüléses baleset, ezek 28 százalékát okozta a sebességtúllépés.
A rendszeres traffipaxos akciók célja is nyilvánvalóan a gyorshajtók kiszűrése, ahogy a fix kamerák működtetése is, ám utóbbiak egy-egy pontban mérnek, az előtte és utána következő szakaszon sok autós már nyomja a gázt. Számtalan példa van erre, az egyik az M1-es és M7-es ki- és bevezető szakasza.
A cikk szerint a gyorshajtók, valamint az általuk okozott balesetek számának visszaszorítására alkalmas lehetne a nemzetközi szinten már számos helyen bevált átlagsebesség-mérés, amelyről a Totalcar is írt már részletesen. A jogszabály már több mint tíz éve "ismeri", azaz definiálja az átlagsebesség-mérés fogalmát, a Fővárosi Önkormányzat közlekedésbiztonsági stratégiájában is szó van ilyesmiről, más kérdés, hogy jó eséllyel egyhamar semmi nem lesz belőle:
Magyarországon a közúti járművek átlagsebességének ellenőrzése, és annak alapján a szankcionálás gyakorlatának kialakítása jelenleg nincs napirenden.
– tájékoztatta a lapot a rendőrség, ezzel is rövidre zárva a kérdést.