Az új útdíjtermék bevezetése egy uniós irányelv átültetésére vezethető vissza, amelyet még 2022. február 24-én fogadott el az európai parlament.
Az, hogy itthon is megjelenik az egynapos matrica, még tavaly november végén vált ismertté. A Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) a Világgazdaság kérdésére elárulta, mikortól és mennyiért kapható az egynapos autópálya-matrica.
Az egynapos matrica 2024. április 1-jétől lesz elérhető.
A tárca azt is közölte, hogy az egynapos matrica ára – az Európai Parlament és a Tanács 1999/62/EK irányelve, az úgynevezett Eurovignetta-irányelv rendelkezéseinek megfelelően – személyautóknak (D1 kategória) 5150 forintba fog kerülni.
Az ár megállapítása abból az uniós kikötésből indul ki, hogy az egynapos matrica ára az éves matrica árának (57 260 forint) legfeljebb 9 százaléka lehet. E modell alapján a D2-es díjkategóriába tartozó járművek esetében az egynapos matrica ára 7310 forint lehet, de ezt egyelőre nem erősítette meg az ÉKM.
Az egynapos matrica-jogosultság a vásárló által megjelölt naptári napon 0 órától 24 óráig él, tehát csak az adott naptári napra szól.
Azt kihangsúlyozták, hogy az egynapos autópálya-matrica megjelenése az érvényben lévő többi matricatermék árára nem lesz hatással – értesült a Világgazdaság.
Késésben vannak a magyarok?
Az Európai Parlament és a Tanács Eurovignetta-irányelve rögzítette a bevezetés határidejét, amely 2024. március 25-t jelölte meg végső dátumnak. Addig csak opcionális volt az egynapos matrica bevezetése. Ez logikusan azt jelentette, hogy előbb aligha fogják az uniós tagállamok tömegével alkalmazni az irányelvet. Csakhogy a végleges magyar dátum, az április 1. ehhez képest (ha csak minimálisan is), de csúszást mutat.
Azonban az uniós szabályozásban van némi időbeli rugalmasság, így előzetesen az is könnyen elképzelhető volt, hogy nem azonnal, vagyis március 25-től jelenik meg az egynapos matrica, hanem majd csak valamikor 2024 második felében. Erre lett volna lehetősége a magyar kormánynak, mivel egyedül az jelentett volna számára kockázatot, ha egyáltalán nem tesz eleget az uniós elvárásnak. Azzal ugyanis azt kockáztatta volna, hogy kötelezettségszegési eljárást kap a nyakába.