Január 16-tól az Ügyfélkapu helyett már csak az Ügyfélkapu+, illetve a Digitális Állampolgárság Program (DÁP) alkalmazás lesz használható az ügyeink digitális intézésére. A személyes hivatali ügyintézés lehetősége továbbra is megmarad a kormányablakoknál.

A DÁP alkalmazás használatához a következő feltételeknek kell teljesülnie:

  • 14 évnél idősebb életkor;
  • érvényes személyazonosító okmány, mint személyi igazolvány vagy útlevél, illetve jogosítvány;
  • megfelelő okostelefon;
  • és egy hozzá tartozó magyar telefonszám.

A mobiltelefonos követelmények kapcsán egy korábbi cikkünkben már kifejtettük, hogy többeket akár telefoncserére is kényszeríthet az ügyfélkapus átállás, amennyiben a DÁP-ra kívánnak váltani.

A DÁP használatához ugyanis meghatározott operációs rendszer szükséges, ami sok régebbi telefon esetében komolyabb költségvonzatú cserét igényelhet.

Még akkor is újra kell cserélni, ha egy kifogástalan eszközről van szó, a DÁP applikáció ugyanis jelenleg az alábbi operációs rendszereket támogatja:

  • Androidnál a 2019-ben kiadott 10-es vagy frissebb verziót;
  • iOS esetében a 2022 szeptemberi, 16-os vagy újabb verziót. 

Ha az adott mobil nem felel meg a fenti követelményeknek, akkor azt javasolják, hogy frissítsük a telefonunk operációs rendszerét a legújabb verzióra. Ám ha ez nem lehetséges, végül tényleg érdemes lehet egy újabb telefont vásárolni.

A DÁP Huawei készüléken is csak akkor használható, ha androidos operációs rendszer fut rajta, és amennyiben hivatalosan elérhetők  a Google szolgáltatásai, köztük a Google Play áruháza.

DÁP honlapja szerint az applikáció érzékeny személyes adatokat kezel, ezért fontos, hogy biztonságos környezetben fusson. Az újabb operációs rendszerek fejlettebb biztonsági funkciókkal rendelkeznek, ezek támogatják azokat a technológiákat, amelyekre a DÁP alkalmazásnak szüksége van a zökkenőmentes működéshez.

Fontos mérföldkövet ért el a DÁP, ezek a tervek a jövőre nézve

Nyitrai Zsolt, a miniszterelnök főtanácsadója a héten jelentette be, hogy eddig már 1 millióan töltötték le az alkalmazást.

Ennek kapcsán a következő kérdésekkel kerestük meg a DÁP-ot fejlesztő céget, az IdomSoft Informatikai Zrt.-t:

  • Lesznek olyan funkciók az applikációban, amelyek offline módban is elérhetők, például bizonyos dokumentumok vagy igazolások megjelenítése?
  • Tervezik a mesterséges intelligencia integrálását az alkalmazás bizonyos funkcióiba?
  • Hogyan biztosítják a felhasználói panaszok gyors kezelését, van-e/lesz-e külön dedikált ügyfélszolgálat a DÁP applikáció problémáira?

A cég válaszában arról írt, hogy „a Digitális Állampolgár mobilalkalmazás funkcionalitása az Európai Unió vonatkozó szabályozásával, az eIDAS 2-vel összhangban folyamatosan bővül, a fejlesztés alatt álló funkciókról a dap.gov.hu weboldalon olvashat részletesebben”.

Tervezünk offline is elérhető funkciókat, valamint vizsgáljuk a mesterséges intelligencia használatának lehetőségét is – ez utóbbit akkor fogjuk alkalmazni, ha az indokolttá válik

– közölték.

A panaszok kezelésére vonatkozó kérdésre úgy válaszoltak, hogy „ahogy eddig is, az állampolgári megkereséseket a 1818 ügyfélszolgálatának dedikált csapata fogadja.

A visszajelzések gyors kezelését segíti, hogy a magyar nyelvű menüben az 1-es gomb alatt kifejezetten a Digitális Ügyintézéssel és a Digitális Állampolgárság Programmal kapcsolatos hívásokat fogadják”.

Pénzlehúzásba torkollhat az ügyfélkapus átállás: jobb, ha erre nagyon figyel

Könnyen megtévesztésre adhat okot, hogy a Play Áruházban az első találat a hitelesítő alkalmazásra egy olyan, szponzorált hirdetésként feltüntetett online csalás, amellyel több tízezer forintos lehúzás áldozata lehet, aki nem figyel. Főként az idősekre leselkedhet komoly veszély.