A sikeres elméleti vizsga után a hatályos hazai jogszabály szerint legalább 580 km-t, és minimum 29 órát kell vezetni egy „B” kategóriás jogosítványra pályázó tanulónak.
Évről évre nő a jogosítvány megszerzéséhez szükséges vezetéssel töltött órák száma.
Szőcs Károly, az E-Educatio Információtechnológia Zrt. vezérigazgatója a Közlekedésbiztonság című portálnak elmondta:
Ma már egy átlagos tanuló 46-47 óra vezetés után vállalkozhat a vizsgára a siker reményében, és sokaknak még így sem sikerül az első próbálkozásra. Átlagosan minden második nekifutás jár sikerrel.
A mai helyzetről szólva kiemelte:
- amíg régebben erősebb volt a műszaki érdeklődés, az autóvezetés együtt járt a szabadság érzetével is, ma már más a fiatalok gondolkodása, ahogy az életmódjuk is;
- magas az autók ára és fenntartásuk költsége, így egyre nő azoknak a száma, akiknek kevésbé sürgős a vezetői engedély megszerzése;
- a fiatalok, ha jó tömegközlekedéssel bíró nagyvárosban élnek, inkább azt használják;
- több napszakban is nehézkes autós közlekedés, és/vagy a költséges, esetleg drága a parkolás;
- egyre többen gondolják, hogy nincs szükségük autóra, hiszen mindenhova elviszi őket a busz, a metró, a villamos, vagy ott van a kerékpár, a robogó, nem beszélve a mostanság gombamód szaporodó mikromobilitási eszközökről.
Minden hozzájárul, hogy kitolódott a jogosítványszerzés jellemző életkora: annak ellenére, hogy már akár 17 évesen jogosítványhoz juthatnának a fiatalok,
a „B” kategóriás képzésekre jelentkezők átlagéletkora 24 év körül van, és a jelentkezőknek a leggyakrabban az a motivációjuk, hogy a munkához, az elhelyezkedéshez van szükség a vezetői engedélyre.
A jogosítvány nehezebb megszerzésének okai között szerepel még, hogy
- a mai fiataloknak megváltozott a veszély- és felelősségérzete is, és mások a motorikus képességeik, mint a korábban felnőtt korosztályoké;
- a megváltozott életmód, életforma újfajta kihívásokat jelent a járművezető-képzés szakemberei számára is;
- tény az is, hogy az elmúlt évek, évtizedek során jelentősen megnövekedett forgalomsűrűség is hatással van a jogosítvány iránti igény változására.
Elsősorban a nagyvárosokban sokkal nagyobb megterhelést jelent a sofőrök számára a vezetés napjainkban, mint 20-30 évvel ezelőtt vagy még régebben. Miközben az autózással járó előnyök a városokban mára szinte eltűntek.