A Jövő Mobilitása Szövetség felmérése során arra jutott, hogy rengeteg stresszfaktor van, ami idegessé, bosszússá teszi az autósokat.
A magyarországi utakon közlekedők többségét,
- 59 százalékát leginkább a türelmetlen, agresszív vezetőtársak bosszantják,
- 58 százalékuk a szabálytalan sofőröket,
- 37 százalékuk pedig a rossz utakat jelölte meg stresszfaktorként,
- ezekhez hasonlóan a dugók, illetve a mikromobilitási eszközök is sokszor okoznak kellemetlenséget.
A válaszadók többsége a stressz elkerülésére alkalmazott módszerek között az agresszív autósoktól való távolságtartást, vagy például a zenehallgatást említette – közölte a Jövő Mobilitása Szövetség.
Kárpáti András, a Jövő Mobilitása Szövetség elnöke szerint: az otthoni munkavégzésből egyre többen térnek vissza az irodákba, ami jelentős forgalmat generál a közlekedésben is a 3-4 évvel ezelőtti helyzethez képest. Hozzátette:
sokan stresszfaktorként jelölték meg az utakon jelenlévő kerékpárokat, miközben a mobilitási változások részeként a közelmúltban további új közlekedési eszközök jelentek meg: az elektromos kerékpár, a segway és az elektromos roller. Ezek a járművek már napi szinten részt vesznek a forgalomban, azonban gyakran rendezetlen körülmények között jelennek meg a közutakon.
A Magyar Autóklub (MAK), az ORFK-OBB és a Jövő Mobilitása Szövetség szakmai konferenciáján Hatala József, a MAK elnöke elmondta, az autóklubnak is van teendője a stresszmentes közlekedés kialakításában:
ide tartozik a közlekedők edukálása, hiszen nem csak a szabályok ismerete fontos, tisztelni kell a másikat és fejleszteni kell a közlekedési kultúrát.
Hozzátette, a MAK a közlekedésbiztonsági kampányok mellett a segélyszolgálati tevékenységet például már a kerékpárosokra is kiterjesztette.
A McKinsey nagyvárosi közlekedésről készített kutatása szerint a legtöbben továbbra is autóval vágnak neki útjuknak.
- 45 százalék elsősorban magángépkocsival,
- 23 százalék közösségi közlekedéssel,
- 16 százalék mikromobilitási eszközzel,
- 14 százalék pedig gyalogosan jut el a célállomásához.
A korábbi adatok szerint a magyar lakosság 16 százaléka kerékpározik hétköznapokon, és ehhez jelenleg négyezer önálló kerékpárút áll rendelkezésre.
Az adatokból kiderül az is, hogy Magyarországon is elsősorban rövidebb utakon használják a mikromobilitást:
- az elektromos rolleresek 60 százaléka,
- a biciklisek 50 százaléka kevesebb mint öt kilométert tesz meg egy út alkalmával; miközben az e-rollereket érintő balesetek aránya háromszorosa a kerékpárosokénak.
A Jövő Mobilitása Szövetség elemzése szerint tovább javulhatna a közlekedés, ha a lakossági parkolási zónákban a carsharing autók is parkolhatnának.
Hozzátették, a nagyvállalatok után a kis- és középvállalkozások is egyre több elektromos autót használnak, sok cégnél már zajlik az autóflotta elektrifikációja, egyre többen használnak megosztott és mikromobilitási eszközöket, vagy éppen vouchert adnak a munkavállalóknak az autómegosztó szolgáltatásokhoz.
Sosem találná ki, hol gyártják az EU-ban a legtöbb biciklit
Míg hazánk alig félmillió kerékpárt gyártott tavaly, addig uniós szinten közel 15 millióval bővült a szám. Bővebben >>>