Működik a Keleti Pályaudvar – közölte Lázár János kedden délelőtt a Facebook-oldalán.

„A MÁV-os kollégák legfrissebb tájékoztatása szerint a keleti országrész irányába, illetve Pécs és Bécs felé teljesen helyreállt a vasúti közlekedés. A teljes országra kiterjedő rendkívüli váltóvizsgálatok a nyugati irányba vezető pályaszakaszokon még tartanak, így azokon ma délre várható a menetrendszerű közlekedés visszaállása” – közölte az építési és közlekedési miniszter.

Lázár János írásában kemény kritikát fogalmazott meg Vitézy Dávid felé, akiről azt írta, hogy

Magyarország legaktívabban facebookozó szakértője, aki egész életében a Fidesz politikai támogatásával érhetett volna el sikereket, árulásszámba menő csúsztatásokkal uszít a MÁV ellen. Közlekedési szakértőként folyamatosan elárulja volt kollégáit, a vasutasokat, azokat, akik valóban mozgásban tarják az országot.

A korábbi főpolgármester-jelölt által megfogalmazott kritikákra úgy reagált a miniszter, hogy „azok a fejlesztések, amelyekre hivatkozik és amelyeket a szankciós infláció miatt át kellett ütemeznünk, eddig a hétvégéig semmiképpen sem valósultak volna meg. Még akkor sem, ha Vitézy Dávid főpolgármesterség előtti másik álma, a közlekedési minisztersége megvalósul. A MÁV pályái és szerelvényei nem Vitézy hiánya vagy az én miniszterségem miatt olyanok, amilyenek, hanem az elmúlt 30 év mulasztásai miatt. Ráadásul ebből is az elmúlt 15 évben történt a legtöbb fejlesztés. Sok, de nem elég. Több kell, sokkal több. Ezért hirdettem meg az 5 pontos közlekedési akciótervet”.

Nem maradt adós a válasszal Vitézy

Nem sokkal később reagált is Lázár János posztjára Vitézy Dávid, Facebook-oldalán arról írt, hogy nagyon kevésen múlt, hogy vasárnap a Keleti pályaudvaron „csak” egy kisiklás, és nem tömeges sérüléssel járó baleset történt. 

Ugyanakkor is tény, hogy cinikus megjegyzésekkel te magad állítottad le pont az érintett vonalszakasz fejlesztését két éve, a bizonyítékok nyilvánosak. Ezek után azért még téged ismerve is meglepő, hogy megint csak támadsz reakcióként. A másfél napnyi hallgatás után megírt posztodban egyszerre próbálsz a vasutasok, a meleg időjárás, a velem való vitád, a pártod és még ki tudja ki mindenki mögé bújni, csak hogy a miniszteri felelősségedről ne ejts egy árva szót se

– írta.

Vitézy Dávid szerint ez a baleset is jól mutatja, hogy nem csak minőségi, hanem biztonsági problémát is jelent a vasút romló állapota. 

A korábbi közlekedésért felelős államtitkár szerint a vasutasok mögé azért is kár bújni, mert náluk jobban nem látja senki, hogy a Lázár János által az elmúlt két évben hozott intézkedések egytől egyig csak rontottak a helyzeten.

„Nem velem van tehát vitád, akármennyire is szeretnéd ezt így beállítani, hanem minden olyan dolgozóval és utassal, akik a sorozatos rossz döntéseid következményeit kénytelenek elszenvedni” – zárta a posztját.

Nehéz időszakon van túl a MÁV

Szombat déltől síntörés miatt Szabadbattyán és Kiscséripuszta között állt a forgalom, emiatt a dél-balatoni vasútvonalon hosszabb menetidőre, illetve autóbuszos pótlásra számíthattak az utasok. A Strandfesztivál résztvevői Székesfehérváron vesztegeltek órákat a melegben.

Vasárnap este siklott ki a Kolozsvár felől érkező Claudiopolis InterCity öt kocsija a Keleti pályaudvar előtti bevezető vágányszakaszon, amely miatt teljesen lebénult a közlekedés az állomáson.

Vitézy Dávid a baleset kapcsán arról írt, hogy bár az okait nem tudjuk, de akár a pálya, akár a jármű meghibásodása okozta a kisiklást, bőven van nemcsak elvont politikai, de közvetlen döntéshozói felelőssége is a közlekedési miniszternek.

Hétfő délutáni a MÁV rendhagyó sajtótájékoztatóján Németh Réka, a vasúttársaság pályaműködtetési és beruházási vezérigazgató-helyettese a balesetről elmondta, hogy az elsődleges szemrevételezés alapján a váltó egyik berendezése tört el, de azt még nem tudják, hogy ez ok vagy okozat.

Lázár János még az ünnepi hosszú hétvége előtt sajtótájékoztatón jelentette be, hogy Pafféri Zoltán, a MÁV vezérigazgatója szeptember elsejével távozik a posztjáról. A helyét Hegyi Zsolt, a MÁV Start vezérigazgató-helyettese veszi át.

Ugyanezen a tájékoztatón hirdetett meg egy ötpontos akciótervet a miniszter:

  • Szeptemberben a parlament elé viszi újonnan kidolgozott személyszállítási törvényét, amelyben a közlekedéshez való jogot állampolgári joggá szeretné nyilvánítani, és szabályozná, hogy ezen a területen mi illeti meg minimálisan a polgárokat. Biztosítaná továbbá a járásközpontból a megyeszékhelyre, illetve a megyeszékhelyről a fővárosba naponta kétszer átszállás nélküli eljutást.
  • Új vasútpálya-építési program: négy év alatt 500 kilométer vasutat kell megépíteni, a hitel 30 évre szól. A budapesti HÉV-eket csak akkor újítják fel, ha megérkeznek az uniós pénzek.
  • Új járműveket kell beszerezni, amit Lázár szerint magunknak kell gyártanunk.
  • Új MÁV-applikáció.
  • A MÁV Zrt.-nek három leányvállalata lesz, ezek közül egy a személyszállításért, egy a pályaműködésért, egy pedig a back office-ért felel majd.

Vitézy: a szemünk előtt omlik össze a vasúti közlekedés, miközben Karácsony olimpiáról ábrándozik

A budapesti vasúti közlekedés döbbenetes állapotba került, ami annak is köszönhető, hogy Lázár János korábban az összes fővárosi beruházást leállította – írja a Facebookon Vitézy Dávid.