A nemzeti versenyhatóság eljárást indított a CTS Eventim Hungary Kft.-vel – a német Eventim csoport hazai tagjával – szemben, mivel a jegyforgalmazó valószínűleg megtéveszti a fogyasztókat az online árusítás során.
Az oldal ugyanis egyes költségekről (így a kezelési, illetve szállítási költségekről) feltételezhetően csak a jegyek kosárba helyezését, illetve regisztrációt követően tájékoztatja a felhasználókat.
Lényeges információk elhallgatása
Az üzemeltető így a vásárlás folyamata során bizonyos – a döntésük szempontjából lényeges – információkat feltehetően elhallgat a fogyasztók elől a jegyek áráról.
Az online kereskedelmi platformokon a vásárlási folyamat során csepegtetve megjelenő, vagy csak a fizetési folyamat végén előbukkanó, rejtett költségek (általában adók vagy szállítási- és kezelési díjak) az úgynevezett sötét mintázatok közé sorolhatóak.
Tiszta pszichológia: „ha már elkezdtem, végig csinálom”
A sötét mintázatok a digitális kereskedés olyan felületkialakítási módszerei, amelyek észrevétlenül torzítják a fogyasztók döntéseit. A rejtett költségek esetén például a fogyasztó a váratlan többletdíj(ak) felbukkanásakor már értékes időt és energiát fordított a vásárlási folyamatra, így hajlamosabb a magasabb végösszeg ellenére is megvenni a terméket.
A hasonló, kifogásolható gyakorlatok egyre elterjedtebbek: az Európai Bizottság az év elején hozta nyilvánosságra annak az összehangolt, 25 országra kiterjedő gyorsvizsgálatnak az eredményeit, amely az úgynevezett. „sötét mintázatok” jelenlétét mérte fel az online kereskedelemben.
Az eredmények alapján a vállalkozások jelentős része torzítja tisztességtelen módszerekkel a fogyasztók döntéseit a saját érdekeit szolgáló lehetőségek felé, internetes felületeik kialakításával vagy nyelvezetével.
Csak eljárás van, döntés nincs
A versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy a vállalkozás a jogsértést elkövette. Vagyis, az eljárás megindult, de döntés nincs, akár még az is előfordulhat, hogy a hatóság mindent rendben talál.