Múlt héten a rendszeres késesek miatti panaszokra hivatkozva Budapest Főváros Kormányhivatala  ellenőrzést kezdeményezett a Wizzair, a SunExpressRyanair és a Eurowings légitársaságokkal szemben.

A szélsőséges járatkésések és járattörlések okán a napokban nyolc új vizsgálat indult, így összesen már tizenegy vizsgálat van folyamatban a fogyasztóvédelmi hatóságnál. 

A késések és járattörlések esetén a légitársaságok többnyire érdemi tájékoztatás, ellátás és elszállásolás nélkül hagyják a kétségbeesett ügyfeleiket. Így az utazók arról sem kapnak információt, hogy milyen jogok illetik meg őket a repülőgépjáratuk törlése, vagy 2 órát meghaladó késés esetén – írja  a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara közleménye.

Ezt már késésnél is biztosítani kötelesek

Már a 2 órát meghaladó késés esetén is köteles a légitársaság étkezést és frissítőket biztosítani, valamint díjmentesen két telefonhívást vagy e-mail küldését kell felajánlani az ügyfeleknek

Járattörlés esetén az utast megilleti a vételár visszatérítése, vagy átfoglalás az eredeti úti céljára a legközelebbi járatra, esetleg egy olyan későbbi járatra, amely az utasnak is megfelel.

Átfoglalásnál a légitársaságnak tájékoztatási, ellátási és segítségnyújtási kötelezettsége van, tehát a várakozási idővel ésszerű arányban ételt és frissítőket kell biztosítania, és ha egy vagy több éjszakás ott tartózkodás szükséges, gondoskodnia kell az utas hotelbeli elhelyezéséről, illetve a szállásra és a repülőtéri transzferek biztosításáról is.

A kártérítés 

A repülőút hosszától függően 250, 400, vagy 600 eurós kártalanításra is jogosultak lehetnek az ügyfelek. 

Ehhez az is kell, hogy a járattörlést vagy a 3 órát meghaladó késést ne rendkívüli körülmény okozza (például időjárási körülmények vagy váratlan repülésbiztonsági hiányok, nem a légitársaság munkavállalóit érintő sztrájkok).

Az utazók  számlával  tudják igazolni a várakozás idején felmerült költségeiket a légitársaság felé.

Amennyiben a későbbiekben jogorvoslatra lenne szükség, többek között ezen számlák szolgálnak majd bizonyítékokként. 

Abban az esetben ha a légitársaság nem biztosítja a szállást és a transzfert a szállás és a reptér között, akkor pedig a taxi-és szállás számlát kell kérni és megőrizni a későbbi igényérvényesítéshez.

Ekkor forduljon a békéltető testülethez

Amennyiben egy járatkésés vagy -törlés miatt egy pórul járt utas elutasító választ kap a légitársaságtól a panaszára, a jogvita rendezése céljából kifogásával a békéltető testületekhez fordulhat.

A Kereskedelmi és Iparkamara a piaci szereplők és a fogyasztók között felmerülő vitás esetek a Budapesti Békéltető Testület  (BBT) közreműködésével igyekszik rendezni. Bizonyos jogviták a békéltető testület segítségével már írásban rendeződnek, ha nem sikerül ily módon megegyeznie a két félnek, szintén a fogyasztó kérésének megfelelően személyes vagy online meghallgatást tűznek ki, ahol a vállalkozásnak kötelessége megjelenni.

A Budapesti Békéltető Testület tavaly közel ezer légiutas – jogot érintő – panaszt kezelt, mely ügyek 80 százaléka egyezséggel zárult. 

A testület az idei évben is már több száz ügyben járt el sikeresen.

A BBT-nek küldött kérelmeket személyesen, postán, e-mail útján, weboldalon, e-Papír felületen keresztül, továbbá ügyfélkapu segítéségével is benyújthatják.