Az idei év első félévében a tőkepiacok eufórikus hangulata korántsem kizárólag a makrogazdasági folyamatokhoz volt köthető. 2023-ban ugyanis robbanásszerűen jelent meg egy fogalom – a mesterséges intelligencia –, amely potenciálisan örökre megváltoztathatja az emberek életét.
Maga a technológia persze nem új keletű, eddig azonban csupán a felszín alatt könnyítette meg mindennapjainkat. Idén viszont már közvetlen módon is berobbant az életünkbe, például azzal, hogy az emberek számára unalmas és repetitív feladatokat gyorsan és egyszerűen megoldja. Ez pedig nagy érték, melyet a technológiai vállalatok is felismertek – mutatott rá az SPB Befektetési Zrt. szakértője.
Hatalmas verseny alakult ki
Az idén elterjedt ChatGPT nevű nyílt forráskódú chatbot megjelenése óta hatalmas verseny alakult ki a tech-óriások között a mesterséges intelligencia implementálásában.
A világ legnagyobb vállalatai hatalmas összegeket költenek arra, hogy felvegyék a versenyt az új, potenciálisan ezermilliárd dollárokat érő iparágban. Az Amazon például elindította az AWS platformját, amelyen keresztül a mesterséges intelligenciája képfelismerésre és a beszéd szöveggé alakítására képes.
A Google pedig a Bard AI nevű alkalmazásával szeretné felvenni a versenyt a ChatGPT-vel, míg a Meta különböző személyiségekkel rendelkező chatbotot fejleszt. Természetesen az Apple sem marad ki a versenyből: az almás cég kiterjesztett-valóság szemüveget fog gyártani 2024-től.
Azt természetesen még nagyon nehéz megjósolni, hogy mennyit fog érni a mesterséges intelligencia a jövőben.
A piac viszont a jövőt árazó mechanizmusok közé tartozik, azaz a 2023-as
részvényhozamok alapján rendkívül
nagy potenciálban bíznak a befektetők. Év eleje óta ugyanis az S&P-ben
lévő, mesterséges intelligenciával
foglalkozó cégek átlagosan 47 százalékot, míg a mega-tech cégek 67 százalékot emelkedtek.
Túlárazott-e a piac?
A nagy kérdés az, hogy valóban akkora növekedési potenciál van-e a mesterséges intelligenciában, ahogyan azt a piac árazza, vagy egy esetleges túlreagálásról beszélhetünk?
Ha megvizsgáljuk a technológiai vállalatok jelenlegi árfolyamát az egy részvényre jutó eredményükhöz képest, akkor azt láthatjuk, hogy a mega-tech cégek átlagosan hetvenszer annyiba kerülnek, mint amennyi az ezen vállalatok jelenlegi eredménye. A technológiai vállalatok, különösen a mega-tech cégek túlárazottnak számítanak – figyelmeztet az SPB Befektetési Zrt. privátbankára.
Irtózatos elvárások vannak az AI megjelenése miatt
Az elemzőknek ráadásul rendkívül nagy elvárásaik vannak a technológiai vállalatok jövőbeni teljesítménye kapcsán. Az Nvidia esetében például az elemzői konszenzus a következő 4 évben éves átlagban 34 százalékos növekedési ütemet vetít előre, méghozzá úgy, hogy a félvezető iparág átlagos múltbéli növekedési üteme ennél jóval alacsonyabb, 6 százalékos.
A Metánál sincs másképpen, hiszen a vállalat a tavalyi évben óriási mennyiségű összegeket költött a metaverzum kiépítésére, miközben a projekt nem a vártak szerint alakult: megtérülés helyett a projekt vesztesége már meghaladta a 40 milliárd dollárt. Ennek eredményeképpen a Meta cégértéke a csúcshoz képest elvesztette a kétharmadát.
A metaverzum bukása ellenére 2023-ban a cég árfolyama lendületet vett: a Meta a mélyponthoz képest egészen elképesztő, 266 százalékos árfolyam-emelkedést produkált.
Érdemes másfelé venni az irányt
A technológiai cégek túlárazottságát tekintve a befektetőknek érdemes e szektort alulsúlyozni, és inkább a defenzív szektoron belül körülnézniük. A mindennapi fogyasztási javak előállításával és értékesítésével foglalkozó defenzív szektorban ugyanis bőven akad alulárazott vállalat.
Ebből adódóan a defenzív vállalatok bevételei a technológiai szektorral összehasonlítva pontosabban előre jelezhetőek.
Ráadásul idén a defenzív szektor alulteljesítőnek számít az S& P-hez képest, mivel ezen cégek átlagosan mindösszesen 2 százalékot emelkedtek az év eleje óta – hangsúlyozta Láng András.
Az alulteljesítés elsődleges oka, hogy a befektetőknek elmúltak a recessziós félelmeik, és a tőkéjüket a kockázatosabb, ugyanakkor nagyobb hozampotenciállal rendelkező szektorokba helyezték át.
Természetesen a magas inflációs környezet is negatívan hat a szektorra, amely ennek ellenére 2022-ben „megvédte” a defenzív címét, amikor az emelkedő infláció ellenére is felülteljesítette a piacot.
Láng András privátbankár a Napi.hu-nak hangsúlyozta: azon defenzív cégek lesznek versenyelőnyben a többiekhez képest, amelyek a növekvő inputköltségeket be tudják építeni a termékeik árába, a volumenek visszaesése nélkül. Az üdítőital-gyártó cégek például kevés számú versenytárssal rendelkeznek olyan nagyvállalatokkal, mint például a Coca Cola, vagy a Keurig Dr Pepper.
Neves márkákról beszélünk, amelyeket a fogyasztók nem tudnak könnyen lecserélni egy olcsóbbra.
A szépségipari cégek közül az Estee Laudert érdemes kiemelni, amelynek portfóliója kiváló növekedési kilátásokkal rendelkezik a versenytársakhoz képest, így az elemzők 30 százalékos felértékelődési potenciált látnak a vállalatban.
Összefoglalásképpen elmondható, hogy az idei év első felének tőkepiaci ralija két tényező együttes hatásának volt köszönhető: a vártnál jobb gazdasági eredményeknek, valamint a mesterséges intelligencia térnyerésének.
Utóbbi azonban nem fog sokáig tartani, hiszen a piac várakozásai jelenleg túl magasak a mesterséges intelligencia hozzáadott értékéhez képest.
Éppen ezért a befektetőknek érdemesebb most az idén alulteljesítőnek számító defenzív szektor cégei felé venni az irányt – húzta alá végezetül az SPB Befektetési Zrt. privátbankára.