Miután a MOHU bejelentette, hogy elérte a százmillió darabot a leadott palackok száma, megnéztük, kinek, milyen üzlete származhat belőle.
A csomagolás egy külön termék
Szabó Szilvia, a cég visszaváltásért felelős vezetője érdeklődésünkre elmondta, a visszaváltási rendszernek (DRS) két finanszírozási lába van. Az egyiket a bent maradó 50 forintok, a másik pedig a gyártók által befizetett szolgáltatási díjakat adják. A gyártók a kibocsátásaik arányában fizetnek szolgáltatási díjat, amelynek a mértékéről a miniszter döntött. Negyedévente kell lejelenteniük, hogy hány kilogramm csomagolást bocsátottak ki.
Tehát, ha a bent maradó 50 forintok magas összeget adnak ki, akkor a gyártók szolgáltatási díjrésze lesz kisebb, ha viszont a vásárlók egyre több terméket visznek vissza, tehát ha magasabb a visszaváltási arány, akkor a másik lábnak, a gyártóinak kell majd nőnie. Ebből a szempontból a MOHU pénzügyileg semlegesek, viszont nem olcsó fenntartani ezt a rendszert, így az a közös érdek, hogy ez rendesen ki legyen használva - fogalmazott Szabó Szilvia.
Másrészt a MOHU vállalta, hogy
2035-ig a hazánkban keletkező hulladék 65 százalékát újrahasznosítják,
és ehhez a célértékhez elsődleges fontosságú a kiskereskedelemben megjelenő csomagolóanyag begyűjtése.
Elmondta azt is, hogy az egész DRS a kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer része.
Az italcsomagolás lényegében egy külön termék, és annak is megvan az ára.
Ezért a folyamatért minden gyártó felelős, s nem csak addig, amíg értékesíti a terméket, hanem a hulladékgazdálkodási életciklus költségeiért is. Így a két finanszírozási lábnak végül is ő a gyártó a donorja – magyarázta.
A hulladékból lehet még pénz
Az 50 forintok a rendszer fenntartását finanszírozzák, amelynek a kiépítésére csak tavaly 22 milliárdot fordítottak.
A MOHU részére viszont bevételt jelenthet a hulladékbegyűjtés utáni szakasz. A százmillió eddig begyűjtött terméket a logisztikai partnereik elviszik a válogató-létesítményekbe. Ott a PET-et áttetsző, világoskék és színes frakciókra válogatják, a fémeket pedig mágnesezhető, nem mágnesezhető fémekre, és ezeket újrahasznosítóknak bálázva, tömörítve értékesítik, azok pedig ismét csomagolást gyártanak belőlük. A begyűjtött üveggel már nem kell semmit csinálni, a törtüveget egyből lehet értékesíteni, addig tárolják, amíg azokból össze nem jön egy értékesíthető mennyiség - tudtuk meg.
A visszagyűjtési rendszerben innovatív szerepet kapott a magyar Returmatic Solutions, akik a kontinensen egyedülálló módon kisteherautókon gyűjtik be, és szortírozzák a hulladékot, eljutva így akár a legkisebb településeken működő kézi visszaváltókig, míg a legnagyobb logisztikai partner pedig a Waberer’s, illetve a szállítmányozási cég alvállalkozói.
Verseny a boltok között
A kényelmi szolgáltatásoknak nagyon fontos szerepe van abban, hogy minél több vásárlót tudjunk megfelelően kiszolgálni, és ezen kényelmi szolgáltatások közé tartozik a Repont-automaták a működtetése is - fogalmazott az Economxnak Fodor Attila, a CBA kommunikációs igazgatója
Egyértelmű, hogy a kollégáim számára ez egy többlet terhet jelent, hiszen minél nagyobb kihasználtsággal működik az automata, annál többször kell ezeket a tárolózsákokat kiszedni belőle és újat behelyezni - hangsúlyozta, hozzátéve: az elmúlt egy-két hét alatt duplázódott, triplázódott, sőt, sok helyen négyszereződött a visszaváltás intenzitása.
Azt gondolom, hogyha ez a rendszer flottul be fog állni, és a lakosság is megszokja ezt a dolgot, mindenki beletanul ebbe, akkor ez a jövőben még egyszerűbbé válhat
- mondta Fodor Attila.
A 400 négyzetméternél nagyobb egységeknél kötelezettség a REpont működtetése. A kommunikációs igazgató elmondta, hétről hétre jelentősen emelkedik azon üzletek száma, ahol ezt a szolgáltatást meghonosítják. A franchise partnerek sem gondolták elsőre, hogy ennek a visszaváltási rendszernek ekkora sikere lesz, és ahogy nyilván tapasztalják ennek sikerességét, és azt, hogy ezzel vásárlókat lehet megnyerni, nagy számban jelzik a csatlakozási szándékukat - mutatott rá.
A kereskedelmi szereplők óriási kiélezett versenyt folytatnak egymással, és mindent megtesznek annak érdekében, hogy a vásárlók kegyeiben járjanak, és most az egyik fő szemponttá a REpont működtetése vált - utalt arra Fodor Attila, hogy versenyelőnyt jelent, ha minél több szolgáltatást tudnak biztosítani a vásárlók számára, a REpontra pedig így tekintenek.
S ha minél többen használnak egy kiskereskedelmi egységben lévő automatát, annál nagyobb az esélye annak, hogy ott is költik el a visszakapott ötven forintokat, további növelve a forgalmat - jelenleg 10-15 százalékos azok aránya, akik bankszámlára kérik a visszaváltás értékét -, szóval a kiskereskedelmi láncoknak is megéri, ha hatékonnyá lehet tenni a rendszert, becsatornázva a vásárlókat.