Magyarországon hagyományosan november 15. a fordulónap: ekkortól kizárólag téli dízelt forgalmaznak a töltőállomások. A Mol már október elején megkezdte a felkészülést, hogy a határidő előtt minden kutat ellásson a könnyebb téli indítást és jobb motorműködést segítő üzemanyaggal.
Ha hideg a reggel, nem csak a nap indul nehezebben, hanem a dízelautók többsége is. Ennek egyszerű fizikai oka van: a hőmérséklet csökkenésével megváltoznak az üzemanyag áramlási tulajdonságai. Ezért a Mol novemberben átáll a téli dízel forgalmazására:
november 15-től már mindenhol a hideg időjárás negatív motorikus hatásait kiküszöbölő gázolajjal találkoznak az autósok a hazai töltőállomásokon.
A hideg idő következményei közül az autósok számára a legjelentősebb, hogy a dízel üzemanyag egyik összetevője már mínusz 8-10 fokon kristályosodni kezd. A kristályok eltömíthetik a szűrőket, és akadályozhatják az üzemanyag áramlását, ami önmagában is nehézséget okozhat a motor téli indításában. Ráadásul a hőmérséklet csökkenésével párhuzamosan nő az üzemanyag viszkozitása (vagyis csökken a „folyóssága”), ami szintén gátolhatja az indítást és a megfelelő motorműködést. Az előző két ok miatt a motor hosszabb ideig és nagyobb erőfeszítéssel próbálja beindítani az égési folyamatot. Ez a megnövekedett terhelés fokozott igénybevételt, azaz kopási kockázatot jelent a motoralkatrészekre, amelynek a kivédésében szintén segít a téli dízel.
Fontos információ az autósok számára, hogy a prémium dízelek hidegtűrése eleve kedvezőbb, és ezek az üzemanyagok magasabb adaléktartalmuk révén 45 százalékkal kevesebb lerakódást okoznak a motorban. Ez nem csupán a gépjármű motorjának megóvása és a hosszabb élettartam érdekében fontos, hanem kedvezőbb működést is biztosít.
Azok számára, akik a november 15. utáni időszakban is szeretnék minimalizálni az időjárás miatti meghibásodási kockázatot, különösen magasabban fekvő területeken vagy a környező országok magashegyi vidékein, a prémium üzemanyag továbbra is az optimális választás.
Amennyiben félig van a tank nyári dízellel, de hirtelen bejönnek a fagyok, érdemes rátankolni egy fél tank téli üzemanyagot – ideális esetben a magasabb hidegtűrésű prémium változatból –, így a hidegindítás a magyarországi előforduló hőmérsékleteket tekintve mindenképpen biztonságos lesz. A különbség jelentős lehet: az iparági tesztek alapján
a normál téli dízel mínusz 20 Celsius fokig biztosít megfelelő teljesítményt,
míg a prémium téli dízel esetében nincs jogszabályi előírás, azonban saját minőségi követelményeink szerint a hidegszűrhetőséget (CFPP) általában mínusz 33 Celsius fokra állítjuk. Kivételes esetekben előfordulhat mínusz 40, akár mínusz 43 fokos CFPP érték is, bár ez csak néhány töltőállomáson érhető el.