A rendőr teljesen normális volt, azonnal elővett egy gyári csomagolású, profi mérőeszközt, mindent elmagyarázott, közben mosolygott, és szerencsére nem vonta ki azonnal a motort a forgalomból
– így hangzik egy minap megbírságolt motoros „élménybeszámolója”, amit a Hegylakók tett közzé.
Az újságnak egy másik olvasó is levelet küldött ugyanebben az ügyben, azt kérve, hogy segítsenek tisztázni, tényleg feljelentik-e, illetve hatósági műszakira küldik-e a motorosokat a mátrai rendőrök.
Megbukott az életmentő hangerő legendája
Egy román motoros szervezet kísérlettel ellenőrizte, mennyi igaz abból az elterjedt legendából, hogy a hangos kipufogó életet ment – írta a Totalbike.
A kísérlet alkalmával a motorokat járó motorral különböző távolságra helyezték el az autók mögé, miközben az autóban különböző hangerővel szólt a zene, hogy jobban modellezzék a valóságot, miközben az utastérben mérték, mennyi jut be a motorkerékpár hangjából.
Az eredmények azt mutatták, hogy 15 méterről az autós még nem hallja a motorost, 10 méterről pedig hallani ugyan a hangos kipufogót, de csak olyan alacsony frekvenciájú hangok jutnak el az autósig, hogy azok forrásának az irányát az emberi fül képtelen betájolni.
A tanulmány megállapította, hogy a sofőrhöz akkor jut csak el egyértelműen a hangos kipufogó zaja, amikor már az autó mellé ért, illetve éppen elhalad mellette, vagyis baleset megelőzési szempontból már későn.
A tanulmány következtetése szerint ahhoz, hogy a motor már 15 méterrel az autó mögött hallható legyen, 135 dB feletti zajt kéne kibocsátania.
Ennek a mondatnak a pontos értelmezéséhez tudni érdemes, hogy
egy sugárhajtású repülőgép felszállás közben körülbelül 120 dB hangerőt ad ki.
A tanulmány végül leszögezi, hogy a hangos kipufogó csövek életmentő hatása hamis legenda, mert bármennyire bömböl a szerkezet, az autós csak későn fogja észlelni a hátulról érkező motorost.
Futótűzként terjed az igazoltatások híre
A cikkünk bevezetőjében említett levélíróval most az történt, hogy rengeteg motorossal együtt őt is igazoltatták a Mátrában. Részlet a leveléből:
A Mátrában igazoltattak a rendőrök (és egy csomó másik motorost is). Nekem minden rendben volt, full gyári a Kawa, de mögöttem valami kínai dobos gépre már írták is a papírt. Ha jól tudom, eddig csak figyelmeztettek a Mátrában. (…) Most mérték a decibelt, kapták is a feljelentéseket sorba.
A szemtanú arra kíváncsi, hogy vajon egyszeri rendőrségi akció történhetett-e, vagy ezentúl kizárólag gyári kipufogó dobbal lehet felmotorozni a Mátrába.
Visegrádon már kitiltották a motorosokat
A visegrádi önkormányzat szerint a motorosok versenypályának használták a Fellegvárhoz vezető felújított, utat, ezért ott korlátozást vezettek be, aminek értelmében a Panoráma út elejére motorkerékpárral behajtani tilos táblát helyezett ki a visegrádi önkormányzat. Ezt a közösségi médiában jelentették be:
A tiltás minden évben március 1. és november 1. között érvényes.
A közlemény ugyanakkor pontosításként hozzáteszi, hogy a motorosok a Fellegvárat a Nagyvillám Sípálya felől tudják megközelíteni.
A hangnyomás-mérésről
A mátrai eseményekkel kapcsolatban a Hegylakók megkereste a Heves megyei rendőrséget, de egyelőre választ még nem kaptak az aktuális akcióikról.
A válasz megérkezéséig rendőrök Cribmoto.hu oldalon közzé tett beszámolója alapján elmondjuk, hogy a rendőrség a motorosok igazoltatásakor főként a két leggyakoribb hibaforrást, az abroncsot és a kipufogót ellenőrzi, és igyekszik motoros rendőröket bevetni az akciókba, mert tapasztalataik szerint jobban fogadják a motorosok, ha ők állítják meg őket.
Néhány decibeles túllépést azonban nem bírságoltak, különösen akkor nem, ha gyári a kipufogó, és csak az idők folyamán veszített hangtompító képességéből.
Elfogyott a türelem
Amúgy a közösségi médiában a motoros és a mátrai csoportokban leírtak alapján úgy tűnik, hogy valóban elfogyott a rendőrség türelme, és feljelentik, illetve úgynevezett „közeltéri mérés” alapján műszaki vizsgára küldik a túl hangos motorokat.
Legalábbis erre utal egy motoros zárt csoportba írt feljegyzése és videója, aminek lényegét ide másoljuk:
Amúgy a rendőr teljesen normális volt, azonnal elővett egy gyári csomagolású, profi mérőeszközt, mindent elmagyarázott, közben mosolygott, és szerencsére nem vonta ki azonnal a motort a forgalomból, de jelezte, hogy mindent nézzek át, mielőtt a vizsgára megy a motor, mert a legapróbb eltérés is azonnali bukta.”
A pórul járt dübörgő szerint a bírság legalább 50 ezer forint lesz, amire rájön a szigorított vizsga költsége, de érdekelné, mégis, hogy mennek manapság ezek a dolgok.
A Hegylakók szerint a nagy robajjal közlekedő motorkerékpárosok valóban nagyobb szigorra készülhetnek, mint egy hagyományos műszakin, de nem érdemes túlmisztifikálni a dolgot.
EGYSZERŰEN ANNYIT VÁRNAK EL AZ ILYEN MŰSZAKI VIZSGÁN, HOGY NE LEGYEN HIBÁS, HIÁNYOS ÉS ÁTÉPÍTETT A MOTOR.
Vagyis ha nincs rajta kínai LED-index és borzalmas kipufogó, továbbá jók a gumik, a csapágyak, nem lóg a lánc, és amúgy nagyjából gyári állapotú a gép, akkor nincs mitől tartaniuk.
Rendszeres lett a méricskélés
Sokszor, sok helyen mérik itthon a motorok zajszintjét, de eddig minden motoros arról számolt be, hogy csak figyelmeztették őket, ha valami nem stimmelt a kipufogóval.
Motorosokra vadásztak a rendőrök a Mátrában
Az engedély nélküli átalakításokat, a gyorshajtókat és az ittas vezetőket kerestek.Bővebben →
Mostantól azonban úgy tűnik, hogy a Mátrában nagyobb szigort vezettek be, és nem tűrik tovább a 110 decibelt meghaladó hangerejű motorkerékpárokat.