A Székesfehérvár, Veszprém és Zalaegerszeg alkotta „Pannon-tengely” egy olyan gazdasági erőforrásává válhat a magyar nemzetgazdaságnak, amely nemcsak az ország nyugati részét, de Magyarország egészét dinamizálhatja – jelentette ki a közigazgatási és területfejlesztési miniszter az érintett települések polgármestereivel közös pénteki, veszprémi sajtótájékoztatóján.

A Versenyképes Járások Programról a Közép-dunántúli fejlesztési összefogás lehetőségei címmel tartottak széles körű egyeztetést. A program kapcsán Navracsics Tibor kifejtette: 

a három város szerinte önmagában jelentős szerepet játszik a magyar nemzetgazdaságban, hiszen ha a 25 megyei jogú város gazdasági erejét rangsorba állítják, akkor Székesfehérvár a harmadik, Veszprém a 12., Zalaegerszeg pedig a 14. helyet foglalja el.

Ez önmagában is jelzi, hogy a térség összefogással és együttműködéssel, a jövőben közös fejlesztéspolitikai stratégiát kidolgozva képes lesz gazdasági növekedésének és dinamikájának növelésére – vélte a miniszter.

Elismerte, hogy átfogó közlekedésfejlesztés kéne

Navracsics elmondta, hogy a közép-dunántúli régió mindhárom vármegyéjének közgyűlési elnökei, főispánjai, kereskedelmi és iparkamaráinak elnökei és országgyűlési képviselői vitatták meg a térségek meglévő hiányosságait, azok felszámolásához szükséges lépéseket, mert anélkül nem lehetséges érdemi előrelépés. Jelezte, 

elsősorban a közlekedési infrastruktúrában van szükség fejlesztésekre: a vasúti közlekedés korszerűsítésére a Balaton északi partjának villamosításától kezdve a Budapest-Szombathely, illetve a Budapest-Zalaegerszeg fővonalak korszerűsítéséig, a közúti közlekedés esetében a 8-as főút gyorsforgalmi úttá fejlesztésének folytatására, a 71-es, 77-es és 84-es főutak biztonságossá tételére, valamint az M76-os út megépítésének folytatására.

A tárcavezető szót ejtett a sármelléki repülőtér fejlesztéséről is, amely komoly szerepet játszhat „a gazdaság dinamizálásában Zalaegerszeg, Veszprém és Székesfehérvár vonatkozásában egyaránt”.

Jövőre újra összedugják a fejüket

Navracsics Tibor kérdésre közölte, hogy a tervek szerint január vége felé találkoznak ismét, amikor már konkrét kérdésekről tárgyalhatnak.

Cser-Palkovics András (Fidesz) Székesfehérvár polgármestere felidézte, hogy különböző közszolgáltatásokkal, fejlesztéspolitikai és gazdasági kérdésekkel is foglalkoztak, miközben áttekintették, hogy milyen előremutató jelek vannak és milyen kihívásokat tartogat számukra a jelenlegi helyzet. Fontosnak nevezte, hogy kilépjenek a saját közigazgatási határaikon kívülre, és az egyeztetésen ez hangsúlyos volt, hiszen előtérbe került az „agglomerációs logika”.

Megemlítette, a polgármesterek szeretnék, ha az agglomerációs fejlesztésekhez egyre inkább az államnak fizetett szolidaritási hozzájárulási rész visszahozatalából jutnának források.

Balaicz Zoltán (Fidesz-KDNP) Zalaegerszeg polgármestere úgy vélte, hogy a 21. században külön-külön ezek, az európai léptékben kisvárosnak számító települések már nem tudnak jelentős eredményt elérni, ezért szükség van „hálózatos együttműködésre és gondolkodásra”, amelyben mindannyian egyetértettek. Amennyiben megtalálják Székesfehérvár, Veszprém és Zalaegerszeg között azokat a „win-win helyzeteket”, akkor a három város egymást segítve, gazdaságilag is együttműködve, a kormány segítségével és támogatásával egy új fejlődési szakaszba léphet – vélelmezte.

Porga Gyula (Fidesz-KDNP) Veszprém polgármestere szerint az érintett megyei jogú városoknak nem feltétlenül magyarországi, hanem európai versenytársaik vannak és amennyiben ebben a versenyben helyt akarnak állni, akkor az őket körülvevő térségekre is szükség van. Erre vonatkozóan nagy nyitottságot tapasztalt, ezért bizakodó, hogy közösen munkálkodva, az érintett gazdasági szereplők bevonásával sikeresek lehetnek – jelezte.

Fideszesek buktathatják meg Navracsics Tibor szívügy projektjét?

A kormánypárti képviselők egyre erőteljesebben támadják Navracsics Tibor Versenyképes Járások Programját. Részletek.