A rendszeres hídvizsgálatok során, a dilatációknál a forgalom biztonságát kismértékben zavaró, de nem veszélyeztető meghibásodást észleltek a szakemberek. Több rendellenességet is tapasztaltak az egyes szerkezeti elemek esetében, amelyek közvetlenül befolyásolják a meglévő saruk várható élettartamát. A 2007-ben átadott szerkezeten legutóbb 13 éve cseréltek sarut – olvasható a MKIF Zrt. sajtóközleményében.

Az idei évre több saru, illetve dilatációs szerkezet cseréje is szükségessé vált, a közel 10 400 tonnás Pentele hídon. A saruk feladata a híd súlyának biztonságos megtartása, amivel párhuzamosan a híd szabályozott mozgását is biztosítaniuk kell.

Fontos hangsúlyozni, hogy a híd jelenleg is biztonságos, stabil állapotú, de mint ahogy minden mérnöki műtárgy esetében, egy hídnál is elhasználódhatnak alkatrészek. Az MKIF hídjainak átvizsgálását rendszeresen végzik hídmérnökeik.

A Pentele hídon - amely valójában öt különálló acélhíd együttese -, összesen 13 sarut kell most cserélni. Az ártéri hídon 10 db, egyenként 1,5*1 méteres, darabonként fél tonnás; a mederhídon, pedig 3 db 2*1,5 méteres sarut. Ennek a három sarunak a súlya nem azonos, a csere során 1 db 2 tonnás, 1 db 4 tonnás, és 1 db 6 tonnás alkatrész mozgatását kell megoldania az erre szakosodott kollégáknak a pillérekről, vízi biztosítás mellett. A saruk cseréje azért is nagyon komoly mérnöki kihívás, mert 50 méter magasságban, milliméter pontosan kell ezeket a sok száz kilogrammos elemeket mozgatni és a helyükre beemelni.

A munkák elvégzéséhez a forgalmat három ütemben fogják korlátozni:

  • A déli oldal (jobb pálya, Dunavecse felé), félpályás zárás (1+1 tereléssel): 2025.03.18. – 2025.05.31. között. Ebben az időszakban összesen három hétvégén teljes útzárat kell bevezetni, hogy a saru- és dilatációcsere előkészítő munkálatait elvégezhessék. A lezárások pontos időpontjairól időben is előre tájékoztatja az utazóközönséget az MKIF.
  • A északi és déli pálya esetében is teljes zár lesz: 2025.06.01. – 2025.06.30. között.
  • Az északi oldal (bal pálya, Dunaújváros felé), félpályás zárás (1+1 tereléssel): 2025.07.01. – 2025.08.31. között.

A hídsaruk mellett átépítik a híd dilatációs szerkezeteit is. A régi, elhasznált úgynevezett fésűs dilatációs szerkezet helyett új, a híd műszaki paramétereihez illeszkedő lamellás dilatációt építenek be, oldalanként 4, tehát összesen 8 (2*4) helyen, teljes keresztmetszetben.

Ahhoz, hogy az új dilatációs szerkezetet beépíthessék, a régit a burkolatból ki kell bontani. Ez a meder- és az ártéri híd esetében azt jelenti, hogy a pályaszerkezeteket vissza kell vágni és ki kell alakítani az új dilatációs elem fogadására alkalmas helyet. Ez egy precíziós és időigényes folyamat, melyet csak a forgalom teljes kizárása mellett lehet elvégezni.

Emiatt a híd várhatóan június 1.-től június 30.-ig teljes szélességben le lesz zárva. A terelőutat Dunaföldvár felé jelölték ki, tehát a folyón átkelni a lezárás ideje alatt Dunaföldvár és Solt között, az 52-es főúton lehetséges.

Magyarország történelmének legnagyobb gyorsforgalmi útfelújítása folytatódik

Az MKIF 2022 szeptember és 2025 augusztus vége között 540 kilométernyi gyorsforgalmi úthálózatot újít fel.
Bővebben>>>