A Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT) és az Agrárminisztérium közös sajtótájékoztatón mutatta be azt a digitális rendszert, amelyhez csatlakozva a hazai borászatok lényegesen egyszerűbben teljesíthetik az EU által előírt tápértékjelölési kötelezettségüket. A HNT az Agrárminisztériummal és a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatallal (NÉBIH) együttműködésben dolgozta ki a winelabel.hu digitális rendszert.
A szolgáltatás 2024. április 1-jén indul, és a hegyközségi tagok ingyenesen csatlakozhatnak hozzá.
Elérkezett a QR-kódok ideje
Feldman Zsolt, az Agrárminisztérium mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős államtitkára elmondta, hogy a borászati termékek tápértékének és összetevőinek jelölését szabályozó új EU-s rendelet szerint a korábbinál részletesebben kell feltüntetni a tápértékre vonatkozó információkat. Az EU indoklása szerint a változtatás célja, hogy újabb szempontokkal segítse a fogyasztók tájékozódását, az egészségtudatos vásárlást – értesült a Turizmus.com.
A 2023. december 8-tól hatályos előírás komoly többletfeladatot ró a borászatokra. Könnyebbség ugyanakkor, hogy nem kötelező minden adatot közvetlenül, nyomtatott formában feltüntetni a csomagoláson (ennyi információ nem is férne a címkére), hanem a tápértékre vonatkozó adatokat digitális úton is elérhetővé lehet tenni. Erre a lehetőségre épül a HNT által működtetett winelabel.hu digitális rendszer, amely mentesíti az újabb adminisztrációs tehertől a csatlakozó borászatokat.
Brazsil Dávid, a HNT főtitkára arról tájékoztatott, hogy a csomagoláson megjelenő QR-kód a winelabel.hu weboldalra vezeti a tájékozódni kívánó fogyasztókat, akik ott online olvashatják le a termék nevét, termékkategóriáját, származási igazolását, termelőjét, illetve száz milliliterre vetítve az energia- és tápértéktartalmát – beleértve a zsír-, telítettzsírsav-, szénhidrát-, cukor-, fehérje- és sótartalmat –, valamint a teljes összetevő-listát és a termékben lévő adalékanyagokat is. A QR-kódokat egy „i" betű különbözteti meg a címkén esetleg feltüntetett további, a termelő saját honlapjára vezető, marketingcélú QR-kódtól.
Azok a borászatok, akik a digitális platformot nem kívánják vagy nem tudják igénybe venni, továbbra is használhatják a hagyományos címkéket – a 2024-től készülő termékek esetében a rendeletben előírt részletes tájékoztatási kötelezettséggel.
Egyszerű, gyors, versenyképes
Brazsil kiemelte, hogy a QR-kódot nagyon gyorsan, már a bor forgalomba-hozatali eljárásának vége előtt, a végső származási bizonyítvány kiadásakor át tudják adni a borászoknak. A termelőknek az önkéntes csatlakozáson túl más teendőjük nincsen, a termékekre vonatkozó adatok az együttműködő szervezetektől automatikusan kerülnek a rendszerbe. Az adatok az EU 27 hivatalos nyelvén leolvashatók, így a winelabel.hu az exportot is egyszerűsíti.
Az áprilistól térítésmentesen elérhető szolgáltatás a HNT előzetes számításai szerint közel évi 300-500 millió forintos értéket jelent az ágazatnak. Az alkalmazás fejlesztését és fenntartását a HNT végzi, garantálva a mindig naprakész információ biztosítását.
Végül elhangzott: a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa és az Agrárminisztériummal közös célja, hogy a szolgáltatást a jövőben a stratégiai partnerszervezeteknek – például pálinkafőzdéknek, kisüzemi sörgyártóknak – is biztosítsa, ha az uniós jogszabályok ezt lehetővé teszik.