Ahogy arról az Economx is beszámolt: a 11. Esztergom-Nyerges Rally második versenynapján, 2024. március 24-én 12 óra 20 perc körüli időben a 1126-os számú úton Lábatlan és Bajót között a 6-os kilométerszelvényben az egyik versenyautó letért a kijelölt útszakaszról, és az aszfaltozott úton, illetve az út menti füves területen tartózkodók közé hajtott.

A baleset a nézők elől elzárt területen történt, az ott tartózkodás tilalmára tábla is figyelmeztetett. A baleset következtében három férfi és egy nő a helyszínen életét vesztette, ketten életveszélyes, öten súlyos, egy fő könnyű sérüléseket szenvedett. 

Újabb áldozat

Kedden délelőtt meghalt az a kislány, aki súlyos sérüléseket szenvedett a vasárnapi Esztergom–Nyerges Rallyversenyen történt baleset során – közölte a Facebookon a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség volt elnöke. A gyerek az ötödik halálos áldozata a tragédiának.

A rendőrség a baleset körülményeit büntetőeljárás keretében vizsgálja halálos tömegszerencsétlenséget okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétség elkövetésének gyanúja miatt folytat eljárást ismeretlen tettes ellen.

Bukótereket kell kijelölni

Az Economxnak a szakjogász elmondta: a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség honlapján is elérhetőek az irányadó szabályzatok, ezek között részletes felsorolások találhatóak a szervezéssel, a szervezők felelősségével, a biztonsági követelményekkel kapcsolatban.

Csordás Levente szerint azokon a területeken, ahol szakmai zsargonban úgynevezett bukótér van, ahol néző nem tartózkodhat, vagy fizikai akadállyal, vagy figyelmeztető jelzéssel kell jelezni, hogy tiltott zónáról van szó. A bukóteret minden esetben szakértők jelölik ki.

Szujó Zoltán, a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség elnöke viszont úgy nyilatkozott, hogy a nézők nem állhattak volna azon a területen, ahol voltak, és többször is figyelmeztették őket. Táblával és szalaggal jelölték a rendezők azt a területet, ahova nem szabad a szurkolóknak állni. Többszöri figyelmeztetés ellenére a szurkolók sajnos visszamentek erre a területre.

Helyszínelés nyomai az Esztergom-Nyerges Rally helyszínén, Bajót közelében 2024. március 24-én.
Helyszínelés nyomai az Esztergom-Nyerges Rally helyszínén, Bajót közelében 2024. március 24-én.
Kép: MTI / Bodnár Boglárka 

Határozottabbnak kellett volna lenniük a rendezőknek?

Adja magát az első kérdés, hányszor kellett volna és milyen határozottan figyelmeztetni a nézőket? Az Economx megkeresésére Kovács Szabolcs szakjogász elmondta: a vonatkozó jogi szabályozásból talán az emelhető ki, hogy a rendezvény megtartásához hatósági engedély szükséges, ennek pedig szerves részét képezik a védőtávolság betartására vonatkozó előírások.

A hatósági engedély előírja azt is, hogy olyan biztonsági személyzetet kell garantálni, akik gondoskodnak a védőtávolság nézők általi betartásáról. A korábban már megtörtént hasonló balesetek elbírálásánál a rendezvény szervezőinek kártérítési felelőssége éppen ezen követelmények megsértése miatt merült fel.

A polgári jogi felelősség kérdései

Csordás Levente szerint a legnagyobb biztonságra törekvés mellett is történhetnek balesetek. Például az 1961-es Olasz Nagydíjon történt ilyen. A második körben Wolfgang von Trips ütközött Jim Clark Lotusával, amelytől a német pilóta Ferrarija a pálya mellett álló nézők közé csapódott. Az incidensben Von Trips és a jelentések szerint 15 néző veszítette életét.

Majdnem hasonló eset történt a 2022-es Brit Nagydíjon is, ahol a start utáni balesetben az egyik jármű irányíthatatlanul sodródott a nézők felé és az abroncsokból álló falat már áttörte.

Annyi bizonyos, ha láthatóan le van kerítve az adott terület és erre tábla, vagy egyéb jelzés is figyelmeztet, akkor a szervező a szükséges intézkedést megtette. Ha ez nem történt volna meg, akkor polgári jogi szempontból szerződésszegéssel okozott kárért állapítható meg a felelősség.

Nagyon nehéz megmondani, hogy ebben az eljárásban miképp értékelik az illetékesek majd azt a tényt, miszerint a nézők nem tartották be a részvételi szabályokat és tiltott helyen tartózkodtak. Például a mozgólépcsőn is úgy kell utazni, hogy az bármikor megállhat, illetve megállíthatják. Erre tekintettel, ha a használó nem kapaszkodik, és ezért elesik, aminek következtében megsérül, úgy az üzemeltető mentesülhet a felelősség alól.

Kovács Szabolcs szerint akár az is előfordulhat, hogy amennyiben a nézők sem tartották be a biztonsági szabályokat, kármegosztást rendel el a bíróság.

A sofőr nem a közúti közlekedés része

Ami a sofőr felelősségét illeti, ő ellene talán halált okozó súlyos testi sértés kapcsán nyomozhatnának, ám erre valószínűleg nem kerül sor. Csordás Levente szerint a verseny idején a KRESZ nem érvényesül, ebből a szempontból a verseny területére a forgalomtól elzárt magánút szabályai vonatkoznak.

Lényegében a KRESZ szempontjából ugyanaz a helyzet, mint ha egy családi ház udvarán gurulna a jármű. Ez azért is indokolt, mert e járművek nagy része a közúti forgalomban nem vehetne részt, mert nem felelnek meg bizonyos előírásoknak.

Kovács Szabolcs is úgy látja, nem véletlen, hogy a versenyen résztvevő gépkocsikra nem elegendő az általános felelősségbiztosítás. A szabályok szerint ezekre úgynevezett versenybiztosítást kell kötni.

Korábban már elítélték a szervezőt

A 2013-as városlődi halálos versenybaleset után egy év felfüggesztett fogházbüntetésre ítélték jogerősen az Arrabona Rally Club elnökét, Bognár Gábort, aki a mostani 11. Esztergom-Nyerges Rally versenyt is szervezte.

2018-ban az ajkai bíróság azt állapította meg, hogy a városlődi verseny nem volt biztonságos a nézők számára.

A Veol akkori cikke szerint a szervező megkapta az önkormányzat hozzájárulását a küzdelemhez. A biztonsági tervet elküldte a Magyar Nemzeti Autósport Szövetségnek. A térképvázlaton, valamint a műholdfelvételen szerepelt a verseny helyszíne, tervezett útvonala. Viszont nem tüntette fel például az útmenti házakat, középületeket, üzleteket, vendéglátóegységeket.

A biztonsági terv nem tartalmazott olyan próbabejárásról készült videofelvételt, amelynek alapján a verseny tervezett útvonala pontosan nyomon követhető lett volna, ami így kizárta, hogy a nézők megismerjék a veszélyes helyeket. Az ítélet indoklásában megállapították, hogy ilyen helynek számított a Jégbüfé előtti szakasz, ahol végül is bekövetkezett a súlyos baleset – indokolta az ajkai bíróság.

A mostani, vasárnapi tragédia kapcsán megjósolhatatlan a bírósági döntés, mert az már bizonyosnak látszik, ebben az ügyben az eljárás a büntetőtárgyalásig ki fog futni.