Egy augusztus 1-ig társadalmi egyeztetésre bocsátott miniszteri rendelettervezet a közúti területen, a közúti forgalom biztonságát veszélyeztető módon veszteglő járművek elszállításának, tárolásának, és szükséges esetben értékesítésének szabályozását célozza.

A jogszabály-tervezet meghatározza, hogy a közútkezelő hogyan és mennyiért szállíthatja el, tárolhatja és adhatja el az érintett járműveket, illetve szükség esetén hogyan nyújthat segítséget azok sofőrjének.

Segélyszolgálatot a közútkezelő nyújthat a szabálytalanul az úton tartózkodó járművek sofőrjeinek, ez üzemanyagpótlást, vagy külső segédakkumulátor használatával történő motorindítást jelent.

A közútkezelőt a rendelet felhatalmazza arra, hogy azonnal, vagy néhány órán, napon belül elszállítsa a veszteglő járműveket.

A veszteglő jármű helyszínen tartózkodó járművezetője innentől kezdve köteles lesz a veszteglő járműnek a közútkezelő vagy megbízottja részéről történő elszállítását lehetővé tenni. Az érintett jármű a gyorsforgalmi út pihenőhelyére szállítható, ha a veszteglő jármű helyszínen tartózkodó járművezetője ezzel egyetért és az elszállítás költségének megfizetését vállalja,
az elszállítás befejezését követően helyszíni fizetéssel, illetve ha nincs a veszteglő járműnek a közutat szennyező, károsító hibája vagy sérülése. Azonban itt is csak legfeljebb 72 órát lehet a jármű, ezt követően elszállítja a közútkezelő.

Ha a jármű tulajdonosa nincs a helyszínen, amikor a közútkezelő észleli a szabálytalanságot, és a járművet végül elviszik, akkor az elszállítással és tárolással kapcsolatosan felmerült költségek megfizetését követően vehető vissza.

A visszavétel elmaradása esetén a járművet a közútkezelő árverésen értékesítheti vagy más módon hasznosíthatja, akár át is adhatja a regisztrált bontó-hulladékkezelő részére.

Ha intézkedés közben jelenik meg az elhagyott jármű tulajdonosa, akkor kérheti az elszállítás félbeszakítását vagy megszüntetését, de a megkezdett intézkedés költségét akkor is ki kell fizetnie.

Az árak 1800 kg / 3500 kg össztömegig (forint):

  • segélyszolgálat: 39 000 / 46 800,
  • járműszállítás 2 személyig: 46 800 / 58 500
  • járműszállítás 2-5 személyig: 58 500 / 78 400,
  • személyszállítás (külön járművel): 35 100 / 35 100,
  • plusz vontatmány (utánfutó, lakókocsi, tréler): 27 300 / 31 200,
  • darus, dollys autómentés (nem gurítható jármű esetén): 78 400 / 117 000,
  • tárolás járműegységenként, szilárd burkolattal ellátott, őrzött telephelyen, naponta: 3900 forint egységesen,
  • éjszakai pótlék (20:00 –06:00): plusz 25 százalék,
  • hétvége/ünnepnap/munkaszüneti nap, pótlék (0-24): plusz 25 százalék.

A rendelet indoklása szerint azért van szükség ezekre a rendelkezésekre, mert az országos közutak rendszerint nagyobb sebességű haladást biztosítanak, lakott területen kívül közvilágítással nem ellátottak, így az ott veszteglő járművek a közúti forgalom biztonságát fokozottan veszélyeztetik, emellett akadályozzák a közútkezelő feladatainak ellátását.

Karácsony bejelentette: csigatempóra lassítják a kocsikat, átveszik a terepet a gyalogosok

Több kerékpáros, több gyalogos, kevesebb autó: az Erzsébet híd alatti terület teljesen gyalogos tér lesz, a Jane Haining rakpartot autómentesre tervezik, a Parlament és a Lánchíd közötti autóforgalmat 30 km/h sebességre csillapítják többek között.