A biztosítótársaságok beszámolói szerint az utóbbi időben a repülőjáratok késései miatt
megugrott a repülőutas kárbejelentések száma.
Bank360.hu körkérdése szerint
- az Allianznál,
- a Genertelnél is van növekedés,
- a Generali csoporthoz tartozó Európai Utazási Biztosítónál (EUB) 25 százalékos esetszám-emelkedést mértek,
- az Unionnál pedig arra számítanak, hogy az elmúlt napok eseményei miatt 1-2 hét múlva fognak tetőzni az ilyen jellegű kártérítési igények.
A jogszabályok szerint a légitársaság köteles kártalanítani utasait
- a három órát meghaladó késésnél,
- járattörlés esetén,
- vagy ha az utas túlfoglalás miatt nem fér fel a gépre, és erről írásos jegyzőkönyve van,
feltéve,
hogy a járat az Európai Unió (EU), valamint Izland, Norvégia és Svájc valamelyik repülőteréről indul, illetve, hogy az adott repülőjáratot az EU-ba vagy az említett három országba tartozó légitársaság üzemelteti, a kártérítést az út hosszától függően 200-400-600 eurót jelenthet.
A kártalanítás összegének kifizetése viszont nem automatikus, az utasnak külön igényt kell ehhez benyújtania a légitársasághoz.
Az utasbiztosítások abban tudnak segíteni, hogy a biztosítók átveszik ezt a terhet az utastól, és ők vasalják be a kártérítés összegét a légi cégektől - derül ki a szakportál összeállításából, amely arra is figyelmeztet, hogy a repülővel utazóknak olyan utasbiztosítást érdemes kötniük, ami a repüléssel kapcsolatos problémákra, károkra nagyobb védelmet nyújt.
A légitársaságtól elvárt kártérítés összegét ugyan jellemzően nem fizetik ki a biztosítók,
más, a késéssel, törléssel kapcsolatos kiadást vagy az extra költséget viszont megtérítenek számla ellenében, például ha a gép nem a tervezett, hanem egy másik repülőtéren száll le.
Ennek van egy limitje minden biztosítási csomagban, amely a késés időtartamától is változhat, általában 10 ezertől 50-60 ezer forintig terjed az utasonként visszaigényelhető összeg.
Ebbe beletartozhatnak
- a sürgősségi vásárlások, például tisztálkodószerek, étel, ital,
- repülőtéri transzferek,
- taxi;
- szintén számla ellenében fizeti ki a biztosító a poggyászkésésből fakadó károkat.
Ha egyáltalán nem érkezik meg a poggyász, vagyis lopáskár történik, akkor is térít a biztosító, ilyenkor magasabb a kártérítés összege.