A biztonságosabb közlekedés érdekében a BKK és a Budapest Közút folytatja a Fővárosi Közgyűlés által is elfogadott Közlekedésbiztonsági Stratégiában lefektetett sebességcsökkentési intézkedések megvalósítását.

A következő ütemben két helyszínen, Újpesten és Kőbányán változik eddig emelt sebességű szakaszokon a megengedett legnagyobb sebesség. Az intézkedések célja, hogy tovább csökkenjen a súlyos és halálos sérülések száma.

Ezeken a helyszíneken csökken a megengedett legnagyobb sebesség, december 11-től:

  • a IV. kerületi Megyeri út Szilas-patak és Íves út közötti szakaszán 70 km/óráról 50 km/órára;
  • a X. kerületi Kőbányai út Könyves Kálmán körút és Szállás utca közötti szakaszán 60 km/óráról 50 km/órára változik a megengedett legnagyobb sebesség.

A már korábban elfogadott Közúthálózati Tervben előirányzott útszakaszokon csökkentik az 50 km/órát meghaladó sebességhatárt, illetve a hálózati és a közterületi szerephez igazítják a maximálisan megengedett sebességet.

Az új sebességhatárok bevezetését követően a szakemberek folyamatosan mérik az ott közlekedők sebességét, monitorozzák a forgalmat. Azokon a helyszíneken, ahol már korábban bevezették az intézkedéseket, jelenleg is zajlanak a vizsgálatok.

Ezeken a szakaszokon ne vezessen a megszokott módon, csökkentették a sebességet
Kép: BKK

Az incidensek kimenetelét jelentősen befolyásolja az abban résztvevők sebessége: alacsonyabb sebességnél történő ütközésnél kisebb következményekkel kell számolni.

A tervek kidolgozására a BKK munkatársainak segítségére volt a társaság által kifejlesztett ún. prediktív modell, amely értékeli, hogy melyik útszakaszokon van kifejezetten nagy szerepe a megengedett sebességnek az ütközések előidézésében.

Ennek segítségével a szakemberek 5 év adatainak értékelésével még jobban megbizonyosodhatnak arról, hogy hol van szükség beavatkozásra a biztonságos közlekedés érdekében.

Az intézkedések bevezetése a legvédtelenebb úthasználók, így a gyalog, kerékpárral vagy egyéb eszközzel, például rollerrel közlekedők biztonságát is szem előtt tartja, a Közlekedésbiztonsági Stratégia egyes elemei ezért is kapcsolódnak járművek sebességének csökkentéséhez.

A már bevezetett és a tervezett intézkedések célja az, hogy jelentősen csökkenjen a személyi sérüléses közlekedési események száma, illetve azok súlyossága, ezzel is közelebb kerülve a Vision Zero célkitűzéseihez, azaz a halálos és súlyos sérülések teljes megszüntetéséhez Budapest útjain.

Az elmúlt tíz évben csaknem 500-an haltak meg Budapest útjain, ezek közül a fővárosban a közúti közlekedés veszélyesebb, mint a hasonló méretű nagyvárosokban, és arányaiban ötször annyian halnak meg a közlekedésben, mint Bécsben. A főváros vezetése arra törekszik, hogy csökkentse a balesetek számát, ez a cél pedig a közlekedésbiztonsági stratégiában is szerepel. Azt kellene elérni, hogy 2030-ig 50 százalékkal, 2050-re pedig nullára csökkenjen a közúti közlekedés halálos áldozatainak száma a fővárosban. Erről itt írtunk részletesebben >>>