Májustól a rendőrség szigorúbban veszi a sebességhatárok átlépését, így immár többen kaphatnak bírságot. Az ORFK elmondása alapján "a továbbiakban a sebességtúllépés jogsértés esetén a jogsértést feldolgozó ügykezelő rendszer a mért sebesség alapján állapítja meg a közigazgatási bírság összegét".
Ez azt jelenti, hogy május 1-től megszűnik a ráhagyás a traffipaxok által kiírt sebességre, tehát alacsonyabb sebesség elérése után is bírságot kaphatnak a gyorshajtók. A Napi.hu ezzel kapcsolatban azt kérdezte a rendőrségtől, hogy
- Megbírságolnak-e, kapok-e csekket, büntetőpontot, ha 50-es táblánál 53 km/óra sebességgel haladok, és bemér egy traffipax?
- Megbírságolnak-e, ha autópályán, 130-as táblánál 140-el elhaladok egy VÉDA-kapu alatt?
Az elmúlt években a rendőrség által használt eszközök oly mértékű technikai fejlődésen mentek keresztül, amely mára már nem indokolja a korábban alkalmazott „tűréshatárt” a sebességellenőrzések során.
Ezt a bírói gyakorlat is egyértelműen alátámasztja. A korábbi gyakorlatot a több tíz évvel ezelőtt használt eszközök esetleges mérési pontatlanságai miatt alkalmazta a rendőrség, hiszen azok esetében előfordulhatott olyan mértékű eltérés, ami ezt indokolta.
Nem lesz érezhető változás. Vagy mégis?
Egy technikai, a mérési eljárásban történt változásról van szó, amely a szabályosan közlekedő autósok életében nem okoz majd változást. A jogszabályok – így a sebességkorlátozás – betartása nem lehetőség, hanem mindenki számára kötelező.
Eloszlatnak egy tévhitet:
Más eszközökhöz hasonlóan a sebességmérőknek sem volt soha „mérési hibahatáruk”. Ez csupán a mérésügyi hatóság által meghatározott követelmény volt.
A mérésügyi törvény szerint a hitelesített mérőeszközt – az ellenkező bizonyításáig – úgy kell tekinteni, hogy annak nincs a mérési eredményt befolyásoló hibája. Napjainkban a sebességmérők hitelesítési jegyzőkönyvében már nem is adják meg a hitelesítési hibahatárt – olvasható a rendőrség közleményében.
Mégis mire számíthat az autós?
A szabályosan közlekedőkre nézve nyilván nem történt változás. De valóban igaz, hogy májustól akár 1 km/óra mért sebességtúllépés is szankcionálható. Igy, feltételes módban.
Ha a járművezetőt sebességtúllépés miatt megállítják, az intézkedő rendőr dönti el, hogy helyszíni bírságot alkalmaz, vagy szabálysértési feljelentést tesz. Ha úgy ítéli meg, hogy a figyelmeztetés is kiváltja a járművezetőnél a kellő hatást, akkor ezt is alkalmazhatja.
Az új gyakorlat bevezetését követően egy úgynevezett türelmi időszak lesz, amelynek során a rendőrök a megállítást követően elsősorban felhívják a járművezetők figyelmét hívják a lehetséges jogkövetkezményekre.
A közigazgatási eljárás határa
Ha a sebeségtúllépés mértéke akkora, hogy közigazgatási eljárás indítása szükséges (ez 50 km/óra sebességhatárig 10 km/órát, 100 km/óra sebességhatárig 15 km/órát jelent, 100 fölött pedig 20 km/órát), akkor ahogyan az eddig is volt, nincs mérlegelési lehetőség a szankciókat illetően. Ekkor a jogszabályban meghatározott mértékű bírságot kell kiszabni.
Lássunk két példát!
- Valakit lakott területen belül 52 km/órás sebességgel bemérnek: Május elseje előtt az 52 km/óra mért értékből levontunk 3 km/óra hibahatárt, így a kapott 49 km/óra megállapított sebesség alapján nem követett el szabálysértést a járművezető és nem is intézkedtünk. Ma a mért sebességen nem változtatunk, ezért a járművezetővel szemben szabálysértés miatt intézked(het)nek.
- Valaki autópályán 130 km/órás megengedett sebességnél 151 km/órával fut bele a „traffipaxba”: A 151 km/óra sebesség esetén május előtt levontunk 3 százalékot, igy a megállapított sebesség 146.5 km/óra lett. Ez a túllépés (ha nem történt megállítás) korábban nem volt szankcionálható. Májustól viszont a 151 km/óra sebességet nem csökkentik 3 százalékkal, így ez a gyorshajtás már megállítás nélkül is az objektív felelősség alapján bírságolandó. (30.000 Ft)
A május elseje előtti jogsértéseknél a korábbi gyakorlat szerint kell eljárni, senkit sem érhet emiatt hátrány.
A járművek sebességmérője nem csal. Ha mégis van minimális eltérés, az mindig felfelé tapasztalható, vagyis kicsivel többet mutat az óra, mint a valós sebesség. A járművezető ezt egy okostelefonnal könnyedén ellenőrizheti.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!