Az egy évvel korábbinál 15,3 százalékkal több magánszálláshelyen fogadták el a SZÉP-kártyát: 602-vel nőtt azoknak a magánkiadású helyeknek a száma, ahol ezzel a pihenőplasztikkal lehet fizetni, a költések viszont 13 százalékkal visszaestek.
Egy magánszállásra a 2023. májusi 64,3 ezer forint helyett az idén mindössze 48,5 ezer forint esett, ami közel 25 százalékos csökkenés.
Az idén májusban egyébként a KSH adatai szerint
a tavalyinál 15 százalékkal kevesebbet költöttek a turisztikai szálláshelyeken a SZÉP-kártyák birtokosai.
Leginkább a panziók szenvedhettek, azokban ugyanis harmadával mérséklődött az ott hagyott forintok mennyisége. Csak a közösségi szálláshelyek seperhettek be több pénzt, de az ottani költés az egészhez képest marginális.
2023-ban minden eddiginél magasabb összeget, összesen 445 milliárd forintot töltöttek fel a munkáltatók SZÉP-kártyákra, ami negyedével, azaz több mint 90 milliárd forinttal haladta meg a 2022-es 354,7 milliárd forintos összeget.
A munkáltatók ráadásul 2023. augusztus 1. és 2023. december 31. között az éves - 450 ezer forintos - kereten felül a SZÉP-kártyákra egyszeri, legfeljebb 200 ezer forint összeget utalhattak, így 650 ezer forintra emelkedett az adható keretösszeg.
Ebben az időszakban a SZÉP-kártyákon rendelkezésre álló összegeket hidegélelmiszerek vásárlására is fel lehetett használni.
Alighanem ez is a magyarázat arra, hogy a szálláshelyeken elköltött és a pihenőplasztikra feltöltött összegek között nagyságrendi az eltérés.
A kormány sokszor hangsúlyozta, hogy a pihenőplasztikkal a belföldi turizmust igyekszik segíteni, de úgy tűnik, hogy
- a szálláshelyekre legfeljebb minden tizedik forint jut,
- tavaly körülbelül minden negyedik-ötödik forintot a boltokban költöttek el.
Hiába növelték 2023-ban az adható juttatásokat, a cégek többsége nem emelt keretet. Sőt, akadnak vállalkozások, ahol még az eredetileg tervezettnél is kevesebbet adtak – derül ki Azenpénezem.hu összeállításából.