Minden évben élénk érdeklődést vált ki, hogy a Sziget fesztivál fellépői milyen kérésekkel álltak elő azokban a bizonyos riderekben. Nem is maga a szerződés kelt érdeklődést, hiszen az amúgy is üzleti titok, hanem a kérések változatos sokasága, adott esetben extrémitása.
Az elmúlt években már lehetett hallani arról, hogy az egyik banda egy bekeretezett képet kért a bandával vagy annak egyik tagjával, ami össze van photoshoppolva az ágyban a Sziget szervezői által kiválasztott hírességgel. Ehhez képest decens kérésnek tűnik a bakelitlemez, a különleges borkollekció összeállítása, a jakuzzi az öltözőben.
Robbie Williams 2015-ben egész konditermet kért, amit aztán persze nem használt. Később elárulta, csak brahiból írták be ezt a szerződésbe, kíváncsiak voltak, hogy valaki teljesíti-e. Az extrém kérések listájáról Marylin Manson sem maradhat le: ő szimplán egy kívül-belül éjfeketére festett mobilvécét kért, amit aztán persze ő sem vett igénybe.
2011-ben Prince volt az egyik legnagyobb név, aki állítólag előre elküldte fotón, milyen bútorokat szeretne.
Minél nagyobb sztár valaki…
Általában elmondható, hogy minél nagyobb sztár vagy világsztár valaki, annál többet kérhet és kaphat meg, érvényes ez a fellépti díjra is – szögezte le a Napi.hu-nak a Sziget sajtófőnöke. Vető Viktória szerint a fellépői szerződések – más szerződésekhez hasonlóan – jogi, pénzügyi és szakmai részekből állnak.
A szakmai részeken túl, általában van a szerződés mellett egy úgynevezett rider is, amely tartalmazza a fellépőnek a szervezőtől elvárt utazási, szállás, technikai és catering igényeit. A világjárvány idején a legtöbb szerződés része volt egy Covid-protokoll, de mára ez szerencsére kevésbé lényeges üggyé vált.
Természetesen a kérések tárháza végtelen. Ma már elmondható, hogy Prince egy ötcsillagos szállodai szobának megfelelő öltözőt kért, fekete bőr bútorokkal és egy komplett házimozi rendszerrel (egy fényképet is küldött, hogy miképp nézzen ki) és egy folyosót az öltöző ajtajától a Nagyszínpad feljárójáig.
A szórakoztatóipar speciális kockázatai
A Showrisk szakértője, Rákos Tamás a Napi.hu-nak elmondta: pár évente a nagyobb fellépők esetén előfordul, hogy a menedzsmentje a szokásosnál is magasabb kártérítési limitű felelősségbiztosítás megkötését írja elő.
Biztosítási szempontból a szórakoztatóipar speciális kockázatot jelent, ez a terület kreatív megoldásokat, rugalmas hozzáállást, gyorsaságot, éjjel-nappali elérhetőséget és természetesen megbízhatóságot igényel.
Nem a kérések, hanem az elmaradt koncert a baj
Baksai Péter, az Encore Production Kft. szakértője a Napi.hu-nak korábban azt nyilatkozta, komolyabb gond akkor van, ha a koncert teljesíthetetlenné válik a művész hibájából (például turné közben felbomlik a zenekar, volt már ilyenre példa) akkor ez az összeg visszajár, és nyilván a szervező az egyéb veszteségét is követelni fogja a zenekar menedzsmentjétől.
Megeshet, súlyosan megbetegszik az előadó, ne adj Isten, elhalálozik, itt a biztosító nagyon alaposan megvizsgálja a körülményeket, megnézik a korábbi betegségeket.
Amennyiben a szervező saját hibájából maradna el előadás, annak költségeiért csakis és kizárólag a hibát elkövető cég a felelős. De ez egy elég nagy tőkeigényű szakma, nem jellemző, hogy felkészületlenül, amatőr módon vágnának ekkora projektekbe gazdasági társaságok – mutatott rá Baksai Péter.
Viszonylag drága biztosítási termékek
Vető Viktória szerint, ha művész lemondja a koncertjét, akkor vagy vissza kell adja az addig felvett összeget vagy megállapodás születhet a koncertnek egy későbbi időpontban, másik rendezvényen történő megtartásáról.
A rendezvények, vagy akár egyes koncertek valamilyen elháríthatatlan esemény, például természeti csapás miatti elmaradására lehetséges biztosítást kötni, ezek azonban viszonylag drága biztosítási termékek. A fesztiválok esetében, ahol nem egy adott fellépő, hanem fellépők és programok sokasága jelenti a fesztiválélményt, általában a teljes rendezvény, vagy annak egy-egy napja elmaradására kötnek biztosítást a szervezők.
További kérések
A Sziget sajtófőnöke szerint az elmúlt évek legemlékezetesebb kérései ezek voltak:
- Playstation FIFA és Nintendo Mario Kart játék
- egy jéggel teli kád
- volt zenekar, aki attól függően, hogy milyen napon lép fel, annak megfelelő stílusú zenét kért bakelit lemezen – előre megírták, hogy milyen napon, milyen stílust akarnak
- a saját kutyájának bekeretezett képét
- a legjobb magyar zenekar bekeretezett képét
- egy komplett edzőtermet az öltöző mellé
- volt, aki csak egy pár zoknit
- volt, aki meghatározta, hogy milyen típusú autóval szállítsák be a reptérről
- 100 százalékban lebomló wc-papír, vagy olyan kozmetikum, amit állatokon nem teszteltek
- LEGO minifigura,
- szivárványszínű rózsa
- a zenekar fényképével készült műpénz
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!