A társasházi közös képviselőknek és intézőbizottsági elnököknek május 1-ig van idejük e tisztségüket bejegyeztetni az ingatlan-nyilvántartásba. A regisztráció elmaradása komolyan akadályozhatja a társasház működését – közölte az e-ingatlanügyvédek.hu.

A lapunkhoz eljuttatott közlemény hangsúlyozza, nem képviselhetik a társasházakat földhivatali bejegyzés nélkül.

Emlékeztettek, 2024. október 1. napjával módosult a társasházakról szóló törvény: a társasházi közgyűlés által megválasztott közös képviselő vagy az intézőbizottság elnöke köteles e minőségét 2025. május 1. napjáig az ingatlan-nyilvántartásba bejegyeztetni. 

A kötelezettség minden hatlakásosnál nagyobb társasházat érint – függetlenül a közös képviselő tulajdonosi minőségétől. 

Miért volt szükség az új szabályozásra? 

A törvénymódosítás elsődleges célja, hogy megkönnyítse a közös képviselők hatóságokkal való kapcsolattartását és a jegyzők társasházak feletti törvényességi felügyeletének hatékony gyakorlását. A lakásvásárlók is örülhetnek, hiszen nekik is hasznos lehet, ha pár kattintással kideríthetik, hogy ki a kiszemelt lakás közös képviselője. A regisztrációval a közös képviselők nem szereznek többletjogokat, pusztán a kilétük és az elérhetőségeik megállapítása válik könnyebbé a kívülállók számára.

A jogszabály alapján a Lechner Tudásközpont ugyanis a jövőben közzéteszi a társasházi tisztségviselők adatait, sőt a társasházak számviteli szabályok szerinti beszámolóit is. Ilyen felület jelenleg nem érhető el a Lechner Tudásközpont oldalán. Jó hír azonban, hogy a földhivatalok az úgynevezett társasház törzslapra jegyzik be a kérdéses adatokat – ezek pedig a tulajdoni lapokhoz hasonlóan könnyen és gyorsan lekérhetők online (egyelőre évente 2 alkalommal ingyenesen).

Milyen következményei lehetnek a bejegyzés elmaradásának? 

A közös képviselő (vagy az intézőbizottság elnöke) regisztráció hiányában május után sem veszíti el a megbízatását, de

ebben az esetben a közös képviselő nem intézhet hivatalos ügyeket a társasház nevében.

A földhivatali bejegyzés hiánya komoly problémát okozhat, ha a közös képviselő közüzemi számlákat vitatna, a bankban azonosítaná magát, vagy éppen postai küldeményeket venne át – nem is beszélve arról, hogy a közös költséggel kapcsolatos elmaradás miatt sem lenne jogosult eljárni.

Fontos tudni, hogy a közös képviselő felelősségre vonható, ha kárt okoz a társasháznak a mulasztás miatt.

A nyilvántartásba vétel folyamata

A nyilvántartásba vételt kizárólag jogi képviselő, vagyis tipikusan ügyvéd kezdeményezheti – méghozzá a közös képviselő megbízásából és a társasház költségviselése mellett.

A tipikus forgatókönyv a következő:

  1. A közös képviselőnek / intézőbizottság elnökének eredetiben be kell mutatnia az ügyvédnek a megválasztását igazoló közgyűlési jegyzőkönyvet, annak valamennyi mellékletével (jelenléti ív, meghatalmazások stb.) együtt, - ez lehet egy évekkel korábban szabályosan összehívott és lebonyolított közgyűlés jegyzőkönyve is. A jegyzőkönyv másolatának benyújtását nem minden földhivatal követeli meg.
  2. A jegyzőkönyvről ügyvéd kivonatot készít, amelyet a közös képviselő ír alá, majd az ügyvéd ellenjegyez. A tulajdonostársak azonosítása nem szükséges.
  3. Az ügyvéd benyújtja a nyilvántartásba vétel iránti kérelmet a földhivatalba. 
  4. A földhivatal bejegyzi a közös képviselőt a társasházi törzslapra.

Mennyibe kerül a közös képviselő bejegyzése?

Az ingatlan-nyilvántartási regisztráció díjmentes, azonban a társasházaknak

ügyvédi költséggel mindenképpen kell számolniuk,

mivel az eljárás során a jogi képviselet kötelező.

További fontos tudnivalók

Az ingatlan-nyilvántartásba bejegyzett közös képviselő később a bejegyzéshez hasonló eljárással törölhető a társasház törzslapról.

Ha a közös képviselő minősített elektronikus aláírással (DÁP, e-szignó, netlock, stb.) rendelkezik, a kérelmet papírmentesen, elektronikus úton is be lehet nyújtani.

A lakásszövetkezetekre nem vonatkozik a kötelezettség, mert az ilyen formában működő lakóközösségeket a cégbíróság tartja nyilván.

Ha egy helyrajzi számon több épület is áll és más-más közös képviselővel működnek a társasházak, akkor minden egyes épületnek (albetétnek) külön kell regisztrálnia a saját képviselőjét.